Op bezoek in Ronse

Zaterdagavond was ik te gast in Ronse. Ik kreeg er de gelegenheid de mensen te vertellen over mijn prioriteiten voor de komende jaren. Ik hoorde die dag ook professor Bouckaert op de radio. Als overgelopen liberaal naar lijst De Decker hield die een pleidooi om de belastingen drastisch te verminderen, de sociale bijdragen te verminderen en stevig het mes te zetten in de sociale uitkeringen. Dat is dus een keuze voor het Amerikaans model waarbij iedereen voor zichzelf moet zorgen en zichzelf moet verzekeren. Een model waar de sterksten nog mee kunnen en de meer kwetsbare mensen aan hun lot overgelaten worden. Ik vraag mij trouwens af hoe je met zo’n visie een aantal essentiële taken van de overheid gaat blijven organiseren, want minder belastingen staat gelijk aan minder inkomsten voor de overheid en wil dus zeggen dat een heel pak zaken moet afgeschaft worden. Welke, dat vertelde de geleerde professor er niet bij. Mijn pleidooi is er een van samen verantwoordelijkheid dragen in solidariteit met elkaar en over de generaties heen. En de overheid moet niet alles doen. Zeker niet, maar ze moet wel stimulansen geven aan ondernemende en werkende mensen en aan mensen en organsiaties die zelf maatschapplijk waardevolle initiatieven nemen. Mensen die tegenslag kennen moeten op onze blijvende solidariteit kunnen rekenen.

Ronse

(Terug naar menu)

Geef een reactie

