Pensioenen

Er is iets aan de hand! 800.000 gepensioneerden staan in de kou.

Op de baan gaan, huisbezoeken doen, met mensen praten. Ik blijf het graag doen. Ik krijg dan ook telkens reactie op mijn vier speerpunten:

  • Sterker gezinsbeleid, met verhoging kinderbijslag, meer kinder- opvang en meer waardering voor de onthaalouder;
  • Betaalbaar wonen met in het bijzonder de betaalbaarheid van het verwerven van een eigen woning;
  • Mijn grote steun en waardering voor het verenigingsleven en de jeugdbewegingen;
  • Het optrekken van de pensioenen, de ziekte- en invaliditeits- uitkeringen en ze laten mee evolueren met de stijging van de lonen.

Er is echt iets aan de hand met die pensioenen. Vele gepensioneerden spreken mij daar op aan en moedigen mij aan om daar echt iets aan te doen. Gisteren nog vertelde een vrouw me haar verhaal. Ze is haar man verloren en valt nu terug op haar pensioentje alleen. Het was schrijnend om te horen wat ze allemaal moet doen om toch maar rond te komen.
Tobback heeft in april een eenmalige bonus gegeven van 35 euro (voor wie tussen de 10 en de 20 jaar gewerkt heeft) of 75 euro (als je minstens 20 jaar gewerkt hebt). Alleen voor de oudste (minimum 15 jaar op pensioen) en de laagste pensioenen. Dit maakt geenszins de achterstand goed die de pensioenen hebben opgelopen tav de stijging van de lonen. 800.000 gepensioneerden krijgen helemlaal niets! Uit studies blijkt trouwens dat onze pensioenen tot de laagste in Europa behoren. Er moet dus iets gebeuren.

Vandaar dat ik mij wil engageren om :

  1. De pensioenen een inhaalbeweging te laten maken,
  2. De pensioenen automatisch en structureel de welvaart te laten volgen.

(Terug naar menu)

Geef een reactie

