Zijn wij met verlof?

Ik krijg elke dag wel de vraag: “En… ben je nu met verlof?”. Nee, ik ben niet echt met verlof, ik ben wel vaak thuis en ga ook regelmatig naar Brussel. Hoe zit dat dan? Wel de Kamer komt nu niet meer voltallig bijeen totdat er een regeerakkoord is en de nieuwe regering is samengesteld. Als dat gebeurt dan wordt de Kamer samengeroepen voor het “investituurdebat”. Dat wil zeggen dat de voltallige Kamer het regeerakkoord bespreekt, bediscussieert en dat na dat debat er een stemming volgt. Als de nieuwe regering het vertrouwen krijgt van een meerderheid in de Kamer kan ze aan de slag. Dan kan de Kamer met verlof tot de eerste bijeenroepingen van de commissies (september veronderstel ik).

Wat doen wij dan nu in deze periode van regeringsonderhandelingen?
Onze onderhandelaars voor CD&V/NV-A (Jo Vandeurzen, Herman Van Rompuy en Bart De Wever) zijn uiteraard zeer slimme mensen, maar nu ook wel geen supermensen. Vandaar dat zij geregeld teksten die op de onderhandelingstafel komen laten bestuderen, bespreken door werkgroepen. Zo zijn er een heel aantal werkgroepen en daar zitten dan mensen van de studiedienst in, parlementairen, technici,… . Elk parlementslid kon zich in een aantal werkgroepen inschrijven. Als het thema van de werkgroepen waar je als parlementslid in zit aan bod komt in Hertoginnedal dan wordt die werkgroep soms geconsulteerd en wordt er verwacht dat je die tekst bestudeert, je bemerkingen geeft, …. Met die reacties gaan onze onderhandelaars dan de discussie aan met de andere onderhanelaars en zo wordt een regeerakkood stilletjesaan opgebouwd.

We komen ook elke week nog met de Kamerfractie samen. Daar worden we door de partijvoorzitter geïnformeerd over de stand van zaken van de onderhandelingen en kunnen we ook zelf reageren. Ik vind dat telkens heel open vergaderingen, waar we zonder meer goed geïnformeerd worden door de partijvoorzitter en waar iedereen vrij en vrank zijn mening kan zeggen.

Ondertussen probeer ik me ook al wat te organiseren om vanaf september volledig operationeel te kunnen zijn. Dat wil zeggen dat ik dan beroep zou moeten kunnen doen op een persoonlijke medewerk(st)er. Daardoor zullen we dagdagelijks aanspreekbaar zijn. Zeker via de telefoon, ook via zitdagen en men zal ook terecht kunnen op het bureel waar de medewerk(st)er zijn of haar stek zal hebben in onze regio. Wie, hoe, wanneer en waar ben ik nu allemaal aan het uitzoeken. Later informeer ik jullie hierover meer .

Het komende weekend evalueer ik met onze webmaster ook de website en gaan we na welke aanpassingen we best doen .

We zijn dus abslouut nog niet met verlof.

PS: Wannes is de zoon van mijn broer Johan. Ik ben peter van Wannes. In september begint hij aan zijn laatste jaar sportschool in Oudenaarde. Sedert dit voorjaar (enkele maanden geleden dus) “koerst” Wannes bij de juniores. Hij is eerstejaars. Vorige week zaterdag heeft hij zijn eerste koers gewonnen in Rekkem. Ik was er jammer genoeg niet bij, maar ’t heeft me toch wel “gepakt” toen ik het telefoontje kreeg dat hij gewonnen had.

Zaterdag 11 augustus rijdt hij “voor eigen volk” in Vinkt! We zullen er zijn om hem aan te moedigen.

Geef een reactie

