Louvain-la-Neuve, even thuis komen in Wallonië

Maandag ben ik met plezier ingegaan op de uitnodiging van de rector en de voorzitter van de raad van bestuur van de UCL (Université Catholique de Louvain-la-Neuve) om aanwezig te zijn op de opening van het academiejaar 2007 – 2008. Het was voor mij de gelegenheid om nog even langs te lopen bij een paar bekenden van de faculteit waar ik in 2000 afstudeerde (François Martou, Georges Liénard, Joseph Godeau, Bruno Vanderlinden) en kennis te maken met een aantal Waalse sleutelfiguren  zoals Guy Quaden, gouverneur van de Nationale Bank. Ik was daar een klein uurtje te vroeg. Dat gaf mij de kans ook nog even door deze toch wel speciale studentenstad te wandelen en de sfeer op te snuiven. Ik had er een heel goed gevoel bij en  het voelde een beetje als weer thuiskomen na een aantal jaren te zijn weg geweest.

Ik was daar in goed gezelschap met de rector van de K U Leuven, Kardinaal Danneels, Joëlle Milquet en nog tal van andere Waalse politici. 

Het viel me op tijdens de gesprekken die ik had dat de schrik er echt in zit dat wij, Vlamingen, aansturen op het einde  van België. Vooral de aanwezigheid van NV-A aan de onderhandelingstafel schrikt hen af. Niettegenstaande mijn ontkenning blijven zij zeer argwanend, dagelijks gevoed door de Waalse media.

Zij hebben mij daar op de meest gastvrije manier ontvangen. Ik kreeg zelfs geen gelegenheid om zelf veel frans te praten. Quasi iedereen sprak mij in onberispelijk nederlands aan. Alsof ze wilden bewijzen dat zij het goed voor hebben met ons. Dat zij nog zo onverzettelijk niet zijn. 

We opperden met sommigen het idee om bij een volgende gelegenheid toch eens met een paar mensen van daar en van bij ons een stevige inhoudelijke discussie te voeren over hoe realistisch en hoeveel beter het is om een aantal zeer concrete zaken al dan niet te regionaliseren of integendeel op federaal niveau te houden/te brengen. 

Dat is trouwens ook de kritiek die ik krijg vanuit de Christelijke werknemersbeweging: dat er wel veel ideeën gespuid worden, maar er nog maar zeer weinig ideeën concreet uitgewerkt zijn met  de daaraan verbonden gevolgen bij operationalisering  op het terrein zelf voor de mensen, de instellingen,….

Misschien moeten we eens met een paar mensen  van hier en ginder, in samenwerking met mensen die op het terrein zelf de zaken technisch zeer goed kennen,  zo’n huiswerk maken. Het zal misschien voor iedereen verhelderend zijn.

Geef een reactie

