onthaalmoeders verrast met een bloemetje

Vroeg uit de veren trokken Eva (mijn medewerkster) en ik vrijdagmorgen naar Kruishoutem. In het kader van de ‘Dag van de Onthaalouder’ wilden wij er onthaalmoeder Christine De Cuyper verrassen met een bloemetje. Op die manier wilde ik mijn sympathie en waardering uitdrukken voor alle onthaalouders, die nog steeds wachten op een volwaardig statuut. Christine is al 22 jaar onthaalmoeder. Aangenaam verrast met onze komst vertelde zij ons over de voornaamste problemen: “ Over de jaren heen zijn er een aantal zaken verbeterd. We bouwen bijvoorbeeld intussen wél al een beetje pensioen op en we zijn beperkt verzekerd voor ziekte en arbeidsongevallen. Andere problemen blijven echter overeind. Zo heb ik geen inkomen wanneer ik tijdens de grote vakantie verlof neem. In de maanden juli en augustus komen er trouwens veel minder kindjes, waardoor mijn inkomen veel beperkter is. Wie getrouwd is kan in dat geval nog terugvallen op de echtgenoot, maar voor alleenstaande onthaalouders is dat nefast. Deze situatie is natuurlijk onbegrijpelijk als je beseft welke belangrijke maatschappelijke rol wij vandaag vervullen. Het gebrek aan onthaalouders en de lange wachtlijsten zouden de ogen toch moeten openen?”

Wat later verrasten we ook Magda Verstichel, een onthaalmoeder uit Oudenaarde. Ook zij stelde ons bezoekje ten zeerste op prijs. In mijn kiescampagne heb ik steeds een verbetering van het statuut van de onthaalouder als belangrijk programmapunt voorop gesteld. In de voorlopige versies van het regeerakkoord van de eerste formatieonderhandelingen werd opgenomen dat de regering het statuut stapsgewijs zou opwaarderen. Het is nu wachten op de definitieve versie van de huidige formatiegesprekken, maar ik zal toch bewaken dat ook nu dit opgenomen wodt in de tekst van het regeerakkoord en ik zal mij er hoe dan ook in de toekomst enthousiast blijven voor inzetten.

Geef een reactie

