Tussenkomst tijdens de Commissie Financiën en de Commissie Sociale Zaken

Deze week heb ik tijdens de Commissie Financiën een vraag gesteld aan Minister Didier Reynders over de belastingsaangifte die vzw’s voor 12 december 2007 moeten indienen. Voor veel vzw’s is dit een probleem, aangezien hun boekjaar niet overeenstemt met het kalenderjaar en voor hen zou de situatie met andere woorden moeten worden aangepast. Minister Reynders maakte er zich goedkoop van af door te stellen dat bij de meeste vzw’s het boekjaar en kalenderjaar wél samenvallen. Dit lost het probleem natuurlijk niet op. Hij beloofde echter wel om naar een oplossing te zoeken.

 Deze week was er ook Commissie Sociale Zaken. Minister Vanvelthoven was aanwezig om zijn wetsontwerp over de procedure en reglementering van de sociale verkiezingen te verdedigen. De meerderheid van de Commissie keurde het ontwerp goed. Nu is het aan de voltallige kamer om hierover te beslissen. Normaalgezien wordt er over zo’n wetsontwerp via koninklijk besluit door de regering beslist, maar er is nog geen nieuwe regering en de huidge mag zich enkel nog over lopende zaken buigen. Ik maakte van de aanwezigheid van de minister gebruik om hem te vragen hoe het staat met de aanpassing van onze wetgeving aan de Europese richtlijnen met betrekking tot inspraak van de werknemers in de KMO’s. De sociale partners zijn immers onlangs samengekomen om dit te bespreken. Voor eind november moet er tussen hen een akkoord zijn, anders riskeert België een grote boete te moeten betalen. De minister wist te vertellen dat de Groep van tien (de toponderhandelaars van de sociale partners) reeds gestart was met de onderhandelingen en dat zij zeer goed voorbereid waren. Hij heeft er goede hoop op dat er voor eind november hieromtrent een akkoord zal worden bereikt.

6 Reacties to “Tussenkomst tijdens de Commissie Financiën en de Commissie Sociale Zaken”

  1. Gugg Says:

    5de keer:
    Steun jij de solidariteitspetitie?

  2. Jac Says:

    Beste Gugg, ik ken je niet maar vind je bijzonder lachwekkend. Volgens mij is je vraag irrelevant. De solidariteit hoeft niet gered te worden, want zij heeft nooit onder vuur gelegen.Solidariteit is trouwens wederkerig en houdt heel wat responsabilisering in. De petitie tekenen is pure symboliek en doet weinig ter zake. Ik hoop dat goeie politici zich met belangrijker dingen bezig houden. Ik hoop eveneens dat zij zich niet laten gijzelen door Franstaligen die beletten dat arresten (BHV) worden uitgevoerd, die het land in een politieke impasse brengen … Als ik de inspanningen van federaal volksvertegenwoordiger Vercamer lees, denk ik dat hij met de juiste dingen bezig is: welvaartsvastheid van pensioenen, kinderopvang, wettelijke organisatie van sociale verkiezingen, rechtvaardige fiscaliteit… Dat is veel belangrijker en moeilijker dan een gemakkelijke kribbel onder een petitie zetten.

  3. Gugg Says:

    Eindelijk een teken van leven! Weliswaar nog niet van degene die moet antwoorden, maar kom.

    De solidariteit staat inderdaad niet ter discussie, zoals je terecht zegt. Vandaar dat de petitie een (bewust) misleidend initaitief was. Ik had alleen graag eens gehoord wat een ‘bewegingsman’ als Vercamer daar over te zeggen heeft.

    Maar de man heeft het duidelijk te druk met andere dingen…

  4. stefaan vercamer Says:

    Gugg,
    Princpieel reageer ik niet op anonieme berichten.

  5. Gugg Says:

    Jammer. Op mijn blog vind je wel terug hoe ik over de zaken denk. Over veel zaken, overigens. Je kan je wel een beeld vormen over hoe ik in het leven sta.
    Ik ga hier in een reactie uiteraard niet mijn identiteit prijsgeven. Dat begrijp je wel.

    Wat is een identiteit op internet ook waard? Ik kan je hier gemakkelijk wijsmaken dat ik bijvoorbeeld Etienne Duchambre heet en pakweg in Smeerebbe-Vloersegem woon.

    Niettemin blijf ik dus met mijn vraag zitten: hoe staat een CDV/AVW-vertegenwoordiger tegenover de misleidende ‘solidariteitspetitie’, georganiseerd door zijn (ex-)collega’s?

    Ik begrijp ook dat het voor jou een moeilijk te beantwoorden vraag is. Langs de ene kant moet je wel je ‘achterban’ verdedigen, maar langs de andere kant besef je evengoed dat de vlag van dit initiatief de lading absoluut niet dekt.

  6. stijnvercamer Says:

    Gugg, als het zo dringend is, waarom stel je je vraag dan niet gewoon op het e-mailadres van Stefaan? Dat staat allemaal publiek op de site van De Kamer.

Geef een reactie

