En toch werken wij daar in Brussel

Mensen blijven me maar vragen of ik daar in Brussel nu wel iets te doen heb. Natuurlijk werk ik. Een klein overzichtje van mijn werkweek:

maandagmorgen reserveer ik voor een uurtje lopen. Daarna naar Brussel voor een afspraak met iemand van Familiehulp om van gedachten te wisselen over “sociale economie”. Tijdens de namiddag werk ik op mijn bureel in Brussel, overleg ik met de fractiemedewerker over de commissie sociale zaken van dinsdag (het wetsontwerp van de programmawet staat op de agena) en bereid ik mijn mondelinge vraag aan minister Van Velthoven over de invoering van extra kooojeszondagen voor (ook voor de commissie van dinsdag). Tijdens de commissie Infrastructuur van maandagnamiddag stel ik ook mijn mondelinge vraag aan staastsecretaris Tuybens over de overvolle treinen naar Gent en Brussel en een laatavondtrein van Gent naar Oudenaarde-Ronse . Volgens Tuybens is er geen probleem van overbezetting en zijn er technische problemen om meer treinen te laten rijden. Ik ben niet akkoord met hem en neem mij voor het hier niet bij te laten. Ik maak een persbericht op en neem de trein naar huis. Even naar huis en dan nog naar de raad van bestuur van de CM.

dinsdagmorgen vertrek ik altijd vroeg (met de trein van 7u of 7u30′) omdat ik mijn frans nog wat probeer te verbeteren tot 10 uur. Mijn lerares zegt dat ik de conjonctif meer moet gebruiken. tussen 10 en 12 bereid ik onze tussenkomsten over de programmawet nog wat voor. Om 12 u heb ik een afspraak met een journalist van de Standaard om kennis te maken.  Om 14u commissie sociale zaken. Ik kom als eerste tussen over het wetsontwerp van de regering om een uitstel van de bespreking te vragen: we hebben de teksten pas maandagavond laat gekregen en er was dus te weinig tijd om ons te kunnen voorbereiden. Er zijn nog een paar andere partijen die in dezelfde zin tussenkomen. De commissievoorzitter stelt voor de bespreking van het wetsontwerp te verdagen naar donderdagvoormiddag. De rest van de commissievergadering is gewijd aan vragen. Ook ik stel mijn vraag. Ik betwijfel dat alle voorwaarden zijn vervuld om de extra koopjeszondagen te kunnen laten doorgaan omdat er nog geen afspraken zijn gemaakt over de loon- en arbeidsvoorwaarden op die bijkomende dagen. De minister zegt mij dat er zéér recentelijk wel akkoorden zijn afgesloten. Ik blijf dat betwijfelen en antwoord hem dat ik zijn antwoord zal checken. De trein van 17u30′ en van het station rechtstreeks naar het dagelijks bestuur van de sociale huisvestingsmaatschappij.

woensdag begint de cmmissie sociale zaken om 10 uur. Er zijn gans de dag hoorzittingen over de pensioenproblematiek. Professoren, de sociale partners, de vertegenwoordigers van de seniorenverenigingen, financiële experten. Allemaal brengen ze hun verhaal en wij stellen bijkomende vragen. Ik vertrek wat vroeger uit Brussel omdat ik om 17u een afspraak heb met een journalist en fotograaf van Het Laatste Nieuws die een artikel wil maken over mijn tussenkomst ivm de treinen.  Daarna ga ik nog een uurtje lopen en om 19u30′ ontvang ik twee mensen bij mij thuis die gevraagd hebben om een dossier te mogen komen toelichten. Om 21 uur ken ik zo ongeveer elk hoekje van een drietal deelgemeenten die geconfronteerd worden met een mogelijk plan van leemontginning. Ik ga nog even goeiedag zeggen bij de KWB die een Thaïse kookavond organiseert. Ik laat me toch overhalen om even te proeven en nog wat na te kaarten.

donderdagmorgen ben ik al vroeg uit de veren omdat ik een voor een ontbijt zorg voor een groep van mensen waarmee ik jarenlang heb samengewerkt. Ik neem de trein naar Brussel om 9u in Gent. Om 10u is er commissie sociale zaken over de programmawet. Ik kom eerst tussen om de voorzitter er op te wijzen dat de Paarse meerderheid die het ontwerp indiende niet in aantal is in de commissie, maar we stellen ons constructief op met onze fractie en blijven zitten zodat de commissie kan vergaderen. Ik kom nog een aantal keren tussen mbt alles wat met pensioen te maken heeft en na de commisie snel nog even naar de fractie van de CD&V. Daarna is er ook nog een overleg met Jan Renders van het ACW en om 14u15′ begint de plenaire vergadering in het Kamerhalfrond. Die duurt tot 19u en ik mis mijn afspraak met mijn vrouw in Gent om naar het VDK-concert te gaan. Ik kan nog net het tweede deel van het concert mee pikken en de receptie.

vrijdagmorgen ga ik met een aantal andere parlementsleden uit de provincie op bedrijfsbezoek bij baggeraar De Nul in Aalst. Wereldwijd werken er daar 4000 mensen. Zij zijn wereldspelers inzake baggeren. Een zeer leerrijke kennismaking. Na de middag verwerk ik thuis de post van de laatste dagen en om 17u naar de raad van bestuur van de sociale huisvestingsmaatschappij. Daarna nog naar Assenede voor een opening van een nieuw CM-kantoor en ik sluit de avond af in Zottegem met een kaas- en wijnavond. 

Geef een reactie

