Kritische bedenkingen bij beleidsnota Milquet over werk in onze commissie Sociale Zaken

Vorige week woensdag stelde Minister Milquet haar beleidsnota over werk voor in de commissie Sociale Zaken. Namens de CD&V-fractie voerde ik daar het woord.  Ik liet me nogal kritisch uit over twee belangrijke elementen:

– de regionalisering van het arbeidsmarktbeleid. Ik vind dat haar nota te weinig de ambitie uitstraalt om op een actieve manier goed samen te werken met de gewesten en de gemeenschappen. Ze gaat voor een groot deel voorbij aan het feit dat er geen Belgische arbeidsmarkt meer is, maar wel drie regionale arbeidsmarkten die grondig van mekaar verschillen (Vlaanderen, Wallonië en Brussel). Ik heb haar dat met een aantal cijfers duidelijk gemaakt.

– de mobiliteitspremie. Ik vind het een goede zaak dat ze de bestaande, niet werkende, premie wil hervormen. Alleen vind ik dat een werkzoekende de plicht heeft om op elk passend werkaanbod in te gaan binnen een aanvaardbare afstand. Vandaar dat ik het geen goed criterium vind om de premie te geven aan iemand die vanuit een gemeente met een hoge werkloosheid naar een arrondissement gaat werken met een lage werkloosheid. Zo kan het bijvoorbeeld dat iemand uit Ronse die in Avelgem gaat werken (10 km) de premie wel krijgt (75 euro per maand) en dat iemand die vanuit Tielt naar Antwerpen gaat werken die niet krijgt. Volgens mij moet de premie voorbehouden worden voor mensen die echt een extra inspanning moeten doen om naar hun werk te kunnen (buitengewone uren, gebrek aan openbaar vervoer om naar het werk te geraken waardoor je zelf een vervoersmiddel moet kopen, extra lange reistijden,…).

We hebben de voorbije woensdag 12 uur gedebatteerd over haar beleidsnota (tot 1u30′ ’s nachts). Nu dinsdag zal ze antwoorden en dan kunnen wij nog replieken geven. Afgaande op wat er reeds in de pers is verschenen belooft het opnieuw een boeiende debatdag te worden.

In de Standaard werd donderdag reeds verwezen naar mijn kritische  bedenkingen. Ook in de weekendkrant werd er over geschreven.  Milquet zelf was niet zo opgezet met mijn tussenkomsten. Ik heb haar wel gezegd dat ik echt wel overtuigd ben dat het arbeidsmarktbeleid in nauw overleg met de gewesten en de gemeenschappen moet gebeuren en dat zij dat niet sterk genoeg beklemtoond heeft in haar beleidsnota.

Wordt deze week vervolgd.

 

Geef een reactie

