Over mijn 29 bestuursmandaten in de pers

Vorig weekend verscheen er in De Standaard en het Nieuwsblad een artikel over de cumul van politieke mandaten en andere mandaten en wat daar mee verdiend wordt.

We moeten onze mandaten die we opnemen buiten de politiek aangeven bij het Rekenhof. Ik vind dat een goede zaak. Zo weten de mensen waarmee een politicus bezig is.

Mijn aangifte dateert van begin juli (net na de verkiezingen). Met de 29 bestuusmandaten die ik op dat moment vervulde sta ik blijkbaar in de top 10.  Die 29 bestuursmandaten waren allemaal onbezoldigd. Ik heb daar nooit een euro voor gekregen. Ik vervulde de meeste van die mandaten immers vanuit mijn vroegere job als ACW-secretaris. Het ACW is een koepelorganisatie en zo zat ik bijvoorbeeld in alle besturen van de organisaties die bij het ACW aangesloten zijn: CM, ACV, KWB, Vakantiegenoegens, Groep Intro. Die organisaties heben dan ook nog dikwijls een VZW waar ik dan ook in zat en ook in het ACW zelf vertegenwoordigde ik de regio in een aantal provinciale en nationale bestuursorganen. Door de jaren heen heb ik ook heel wat nieuwe (sociale) initiatieven helpen opstarten in de regio en heeft men mij dikwijls gevraagd als mede-oprichter om ook in het bestuur te blijven (Kringwinkel, Onernemerscentrum Ronse, …). Als ACW-secretaris en als vertegenwoordiger van de grootste aandeelhouder in 2 sociale huisvestinsmaatscchappijen was ik voortrekker bij de twee grootste en belangrijkste fusies  van maatschappijen in Oudenaarde en in Aalst. Ik ben er immers van overtuigd dat we met een grotere slagkracht het tekort aan sociale huisvesting in onze regio moeten wegwerken. Beide  fusies werden tot een goed einde gebracht en zowel Denderstreek als Vlaamse Ardennen zijn nu toonaangevende maatschappijen in Vlaanderen. ik ben daar fier op en ben graag ingegaan op de vraag om in de raad van bestuur te blijven. 

Daarnaast was ik ook nog vertegenwoordiger van het ACW in  de financiële Groep ARCO. Ik ben daar mijn loopbaan begonnen en behoorde nu eenmaal al tot de anciens waardoor ik ook daar gevraagd werd om bestuurder te worden. Ik heb daar trouwens veel geleerd en ook mijn rol gespeeld waar het moest. Ik vond dat een voorrecht als bestuurder van een van de grootste financiële holdings van België de evoluties in de financiële en verzekeringswereld van op de eerste rij mee te kunnen volgen en sturen.

Zo kom je dan vlug aan 29 bestuursmandaten, maar ik verdiende daar dus geen euro mee. Dat was en is een terechte strenge regel in de Beweging. Het behoorde tot de job en voor die job werd je al betaald. Trouwens op die manier vermeed men ook dat er op zoek gegaan werd naar de financieel meest interessante vertegenwoordigingen.

Na mijn verkiezing heb ik onmiddellijk mijn job als ACW-secretaris opgegeven en zijn ook al mijn mandaten vanuit het ACW stop gezet. Op twee na: die van de sociale huisvestingsaatschappijen Denderstreek en Vlaamse Ardennen.  Ik vind, in samenspraak met het ACW, dat ik daar nog altijd een rol kan spelen om de sociale huisvesting in onze regio te versterken.

Tot slot nog dit: ik ben in onze regio de enige parlementair die mijn politiek mandaat in Brussel met geen enkel ander politiek mandaat cumuleer. Marnic De Meulemeester is niet alleen parlementair, maar ook burgemeester, evenals De Croo en Tuybens. Zij mogen dat ook financieel cumuleren met hun parlementaire wedde.

Geef een reactie

