Nieuws over de spoorlijn Gent-Oudenaarde-Ronse

Ik stelde aan minister van ambtenarenzaken en overheidsbedrijven Vervotte een aantal vragen over de spoormijn Gent-Oudenaarde-Ronse.

Ik kreeg nu een antwoord op die vragen en daaruit blijkt dat de treinen in de ochtend- en avondpiek een zeer sterke bezetting kennen. De echte sspitstreinen halen zelfs een gemiddelde bezetting van rond de 90%.

Globaal zijn er op de lijn Ronse-Oudenaarde-Gent ’s morgens tussen 7u en 9u (vertrekuur Ronse) meer dan 1600 treinreizigers ie richting Gent sporen. ’s Avonds tussen 16u en 19u nemen meer  dan 1800 treinreizigers de trein van Getn naar Oudenaarde-Ronse.

 

Ook de laatste treinen vanuit Gent naar Ronse-Oudenaarde  kennen nog een bezetting van 34% en 14%.

Deze cijfers waren voor mij meer dan voldoende om op het kabinet Vervotte te gaan pleiten voor een  versterking van de spoorlijn Gent-Oudenaarde-Ronse. Ik bepleitte vooral het experimenteren van het inleggen van een laatavondtrein vanuit Gent nqaar de Vlaamse Ardennen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen naar aanleiding van bepaalde evenementen zoals Flikkendag, Gentse Feesten, Handelsbeurs, Filmfestival, speciale optredens in  Flanders Expo,…. .

 

Uit het antwoord van minster Vervotte blijkt ook dat de inzet van bijkomend materieel momenteel nog niet kan omdat al het beschikbare materieel en personeel reeds wordt ingezet tijdens de spitsuren (wat er opnieuw  op wijst dat de spoorlijn Gent-Oudenaarde-Ronse dringend aan versterking toe is).

 

Bovendien moeten de huidige treinstellen technische aanpassingen ondergaan, gespreid over twee jaar,  waardoor continue een aantal treinstellen geïmmobiliseerd staan, waardoor uitbreiding van capaciteit nog wat op zich moet laten wachten.

 

Ik verwacht een verdere toename van het aantal treinreizigers naar en van Gent en zal er dan ook blijven op aandringen om de spoorlijn Gent-Oudenaarde-Ronse zo snel mogelijk te versterken;

 

Verder vernam ik van minister Vervotte ook nog dat nog in de loop van dit jaar de werken zullen starten voor de aanleg van een viertal bijkomende parkeerplaatsen, dat de besprekingen tussen de NMBS en De Lijn  lopende zijn om de kosten te verdelen voor de vernieuwing van het stationsplein en het busstation.

 

In Ninove zal er in 2010 een uitbreiding van de reizigersparking komen met 200 plaatsen.

 

De stelplaats van De Lijn in Oudenaarde, gelegen naast de stationsparking vooraan, is geen eigendom van de NMBS. Bij verdere navraag blijkt die eigendom te zijn van De Lijn.

Mijn suggestie  aan de NMBS en het stadsbestuur van Oudenaarde is om dringend gesprekken met De Lijn op te starten om na te gaan of de oude stelplaats niet kan omgevormd worden tolt een uitbreiding van de huidige stationsparking.

 Mijn ervaring als treinreiziger leert mij immers dat beide parkings nu al quasi volledig bezet zijn en er naar de toekomst toe moet uitgekeken worden om de parkingcapaciteit uit te breiden. Als De Lijn de stelplaats verlaat zou dat hiervoor een goede opportuniteit zijn.

 

 

2 Reacties to “Nieuws over de spoorlijn Gent-Oudenaarde-Ronse”

  1. D'Hoker Peter Says:

    Geachte heer Vercamer,

    ik ben afkomstig van Eine (200m van het NMBS-station), woon in Nazareth en werk, als verpleegkundige, in het UZ Gent.
    (Ik heb trouwens 7 jaar in Ronse gestudeerd, dus m’n hele leven draait al rond de spoorlijn Gent-Ronse. Dit geheel terzijde.)
    Ik werk in een shiftensysteem met vroeg-, laat-, en nachtdienst.
    Via de N60 woon ik op zo’n dikke 13km van m’n werk/van een grootstad als Gent. Ik vind de wagen voor zo’n korte afstand geen optie. Daarom neem ik het openbaar vervoer (trein/tram/bus).
    Enkel als ik laatdienst heb: er is niets van openbaar vervoer meer na 22.15. De laatste trein vertrekt (tijdens de week) om 22.12.
    Hoeveel ‘shiftenwerkers’ zouden de trein naar huis nemen moest er een laatavondtrein na 22.30 rijden?
    De treinbezetting om 05.00 ’s morgens is goed, en dat zijn vooral
    ‘shiftenwerkers’
    Ik hoop je bij deze een extra punt mee te geven voor je pleidooi voor een later openbaar vervoer.

    Vele groeten,

    Peter D’Hoker

  2. stefaanv Says:

    Bedankt Peter voor je reactie. Ik deel 100% je mening. Ik ken nog een aantal mensen in de zorgsector die dikwijls ’s avonds moeten werken en dan noodgedwongen de wagen moeten nemen. Trouwens ook bij de studenten leeft die vraag van een laatavondtrein. Vooral op donderdag🙂

Geef een reactie

