Drukke parlementaire week voor de boeg.

De voorbije week heb ik wat kunnen bijbenen met het werk. Mijn mailververkeer is weer binnen aanvaardbare proporties. Mijn administratie is bijgewerkt en het klassement ook. Ik heb natuurlijk ook een aantal vragen ingediend waarop ik hoop de komende week een antwoord te krijgen van de verschillende ministers:
– een vraag naar de stand van zaken met betrekking tot het “volwaardig statuut voor onthaalouders”. Op 13 maart betogen de onthaalouders voor de derde keer in Brussel. In juli hadden Milquet en Onckelinx beloofd om tegen oktober met een voorstel te komen. Vandaag ligt er nog altijd geen voorstel op tafel. Ik wil een beetje druk op de ketel krijgen.
– een vraag over een bijkomende bijdragevermindering voor de “beschutte werkplaatsen”. Dat is nodig omdat zij met veel mensen met lage lonen werken en door de verhoging van de minimumlonen in oktober worden zij geconfronteerd met een sterke loonstijging. Vlaanderen zal een stuk tussenkomen in deze meerkost, maar federaal moet ook zijn steentje bijdragen.
-een vraag naar het standpunt van minister Milquet over de “economische werkloosheid voor bedienden”. Ik hoor dat zij dat, net als voor de arbeiders, wil invoeren. Ik ben daar niet zo voor gewonnen. Op het terrein zie ik dat de vakbonden en de werkgevers cao’s afsluiten waarbij alle bedienden voor een beperkte periode deeltijds zullen werken (tijdskrediet) en waarbij de werkgever voor een stuk tussenkomt in het loonverlies. Dat lijkt mij een betere formule omdat het over een “onderhandeld akkoord” gaat. Bij economische werkloosheid beslist men eenzijdig, zonder overleg.
– een vraag over de financiële tegemoetkoming die OCMW’s krijgen als ze mensen tewerkstellen in “sociale economieprojecten”.

Ik heb dan ook nog een aantal schriftelijke vragen ingediend over de spoorlijn Gent-Oudenaarde-Ronse en over een paar federale bevoegdheden die betrekking hebben op de provincie.

Morgen overleggen we met een werkgroep binnen de partij over ons standpunt over ‘economische werkloosheid voor bedienden”.
Dinsdag komen we met de commissie “naturalisaties” bijeen om ons te buigen over een standaardformulier die de parketten zouden moeten gebruiken om hun advies te geven.
Dinsdag en woensdag is er commisse scoiale zaken.
Ik heb ook nog een overleg georganiseerd over “uitzendarbeid”.

Donderdag is er fractie en plenaire vergadering over de “herstelwet” (met de discussie over de hervorming van de banenplannen).

Vrijdag een conferentie over het “armoedebeleid”.

Met de partij willen we in Oost-Vlaanderen ook de lijstvorming voor de Vlaamse verkiezingen volledig afronden deze week. Woensdagavond komen we bijeen om tot een voorstel te komen waarbij alle plaatsen op de lijst zijn ingevuld. Donderdagavond wordt de modellijst voorgelegd aan de CD&V-leden van Oost-Vlaanderen. Op vijf plaatsen kan men gaan “pollen”. Ik ben getuige in Aalst.

En de weinige momenten die nog vrij stonden in de agenda heb ik voorbehouden voor gesprekken met kandidaat-medewerk(st)ers om Sabine bij mij op het secretariaat te vervangen.

‘k Ben er helemaal klaar voor!

Geef een reactie

