Komkommerperiode en toch VTM en Belga aan de telefoon …

’t Is dan wel komkommerperiode, toch kreeg ik deze morgen een telefoontje van de VTM-Nieuwsdienst die op zoek was naar info over schorsing van werklozen. Ze hadden immers gezien dat ik hierover een vraag had gesteld aan Milquet en roegen of ik hen het antwoord op mijn vraag wou bezorgen. Ik heb dat uiteraard onmiddellijk gedaan en blijkbaar hebben ze daarover een algemeen nieuwsitem  gemaakt (maar voor zover ik heb gehoord – ‘k heb het zelf nog niet knnnen bekijken – werd er niet verwezen naar mijn vraag en het antwoord van de minister). Ik zet morgen de link naar dit nieuwsitem op de website.

In de vooravond kreeg ik dan ook nog een telefoontje van het nieuwsagentschap Belga. Zij hadden vernomen dat VTM  een item had gemaakt over schorsing van werklozen en dat het gebaseerd was op informatie die ze van mij hadden gekregen. Belga vroeg of ik hen ook de info kon doorsturen. Wat ik uiteraard ook direct gedaan heb.

Waarover gaat het eigenlijk?


 

 

SANCTIES ONWILLIGE WERKLOZEN      
(Sancties zonder uitstel + sancties met gedeeltelijk uitstel)      
             
Aantal gevallen            
             
Gewest Tot.2006 Tot.2007 Totaal 2008
Totaal Brussel 1.897 8,92% 1.746 8,02% 2.406 9,83%
             
Totaal Vlaanderen 13.195 62,07% 12.392 56,92% 12.762 52,14%
             
Totaal Wallonië 6.167 29,01% 7.632 35,06% 9.307 38,03%
Totaal België  21.259 100,00% 21.770 100,00% 24.475 100,00%

Blijkt dus dat gedurende de laatste drie jaar het aantal sancties tegen onwillige werklozen in Brussel en Wallonië is toegenomen en in Vlaanderen lichtjes is gedaald, wat wel tot een ander beeld leidt inzake de verhouding van het aantal sancties in België (zie tabel hier boven).

Brussel + 0,9% (in absolute cijfers + 609)
Vlaanderen – 9,93% (in absolute cijfers – 433)
Wallonië + 9,02% (in absolute cijfers + 3140)
Het heeft dus effectief vooral te maken met méér sancties in Wallonië en niet direct met een verschuiving. In Vlaanderen daalt het aantal sancties lichtjes , maar dat is niet dé reden van de daling van het aandeel van het aantal sancties in België. Het aandeel van Wallonië wordt gewoon groter doordat er daar méér sancties genomen worden.
 
Wanneer we de sancties per arrondissement bekijken is er een opmerkelijke vaststelling in Vlaanderen en  in Wallonië:
zowel in Vlaanderen als in Wallonië springen twee arrondissementen  er uit.
Vlaanderen:
– de daling is vooral te situeren in Antwerpen (van 2910 in 2006 naar 2524 in 2008 = een daling van 13,9%) en in Gent (van 1238 in 2006 naar 991 in 2008 = een daling van 19,9%)
Wallonië:
– de stijging is vooral te situeren in Luik (van 840 in 2006 naar 1726 in 2008 = meer dan een verdubbeling) en in Charleroi (van 1052 in 2006 naar  1342 in 2008 = meer dan 1/3 meer). Opvallend in Wallonië is dat er in alle arrondissementen een stijging is. Er is dus duidelijk een kentering voor gans Wallonië. In sommige arrondissementen is er zelfs gewoonweg een verdubbeling van het aantal sancties: Luik, Soignies,Thuin.
  
Naar aanleiding van het antwoord van de minister stuurde ik ook een opvolgingsvraag aan de staatssecretaris voor fraudebestrijding, Carl Devlies. De minister van Werk, Milquet, kondigt immers, in het antwoord dat ze mij gaf,   een samenwerkingsakkoord aan tussen de drie gewesten die werd voorbereid in een intergewestelijke werkgroep.   Ik wil van de staatssecretaris weten hoever het er mee staat en wanneer de goedkeuring van het samenwerkingsakkoord mag verwacht worden in het Overlegcomité. Dezelfde vraag diende ik vandaag ook in, gericht aan de minister van Werk.
  

Geef een reactie

