De president van Europa

Net voor het verlof was ik samen met mijn collega's van CD&V uit de Kamer nog te gast bij de Premier voor een informeel overleg.

Gisterenavond las ik op facebook een reactie van Herman Van Rompuy himself op de hele heisa rond de geruchten dat hij kans maakt om de eerste President van Europa te worden:

“De berichten over mijn dood zijn overdreven.”  – Mark Twain (1835-1910).  “Ook die van mijn dood als premier.”

Waarmee de Premier refereert naar een oude wijsheid: “Niet overdrijven  en verkoop het vel van de beer niet vooraleer hij geschoten is….”.

Het is voor de media natuurlijk welgekomen om hierover te kunnen schrijven tijdens deze herfstvakantie en Herman kennende zou hij dat als President  goed doen ook. Ik was vorige week zelf nog getuige in het Federaal Adviescomité voor Europese Zaken van zijn vaste wil om op de top van de  Europese staats- en regeringsleiders tot een consensus te komen over het milieu- en energiestandpunt. Hij wou persé dat Europa met één stem spreekt in Kopenhagen wanneer er nieuwe afspraken moeten gemaakt worden over  ons klimaat.  Van 7 tot 18 december 2009 vindt in de Deense hoofdstad Kopenhagen de beslissende klimaatconferentie onder het UNFCCC plaats. Tijdens deze klimaattop moet door wereldleiders worden beslist over de uiteindelijke inhoud van het nieuwe internationale klimaatverdrag, dat het Kyoto-protocol dient te vervangen. Het nieuwe verdrag treedt in 2012 in werking. En jawel Van Rompuy slaagde in zijn missie en de Europese leiders bereikten een consensus over een gemeenschappelijk standpunt. Hij speelde daarbij een belangrijke rol en  heeft daar heel wat aanzien mee gekregen bij zijn collega’s, maar of het uiteindelijk komt tot President? Wie herinnert zich nog wat er  met Jean-Luc Dehaene gebeurde op het laatste moment in Corfu?

Laat ons dus maar rustig afwachten, waarmee ik niet wil gezegd hebben dat ik het Herman niet zou gunnen, integendeel. Mijn waardering en respect voor hem is alleen maar groter geworden de voorbije maanden.

Eén reactie to “De president van Europa”

  1. Haiku Herman Says:

    Haiku Herman for president!
    Laten we onze eerste president de steun geven die hij verdient

Geef een reactie

