Nood aan meer parkeerplaatsen en nu ook Kiss&Ride aan station Oudenaarde

                                                                                

Rond het station van Oudenaarde zijn 170 bijkomende autoparkeerplaatsen nodig, 120 bijkomende plaatsen voor fietsen en 5 bijkomende parkeerplaatsen voor bromfietsen. De NMBS wenst tevens dat 10 plaatsen Kiss&Ride worden voorzien en twee taxiplaatsen. Dat blijkt uit het antwoord dat ik deze week kreeg van gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker van de NMBS. Eind september werd door de NMBS de toekomstige parkeerbehoefte voor het Oudenaardse station vastgesteld.

Nu De Lijn weg gaat uit de stelplaats aan het station  heb ik zelf al gesuggereerd om na te gaan of daar geen bijkomende parkeerplaatsen kunnen gecreëerd worden. ‘Besturen is voorzien’ en het is nodig om nu mogelijke parkeerproblemen voor de toekomst te vermijden.

Ik hoop echt dat de parking aan het station uitgebreid wordt.

 

 “Als fervent treinreiziger zie ik elke dag dat de parkeercapaciteit rond het station binnenkort zijn limieten zal bereikt hebben.” 

  

  

  

  

  

 

Bij de eerstvolgende (tussentijdse) aanpassingen van de dienstregelingen zal de NMBS ook mijn vraag naar het inzetten van een laatavondtrein  tussen Gent en Oudenaarde-Ronse terug evalueren. De NMBS liet mij weten dat momenteel  de bijkomende kosten voor zo’n trein momenteel niet opwegen tegen de bezettingsgraad van zo’n trein. 

De NMBS zegt dat de huidige laatste trein  (vertrek Gent 22u12’) een bezettingsgraad heeft van 15%, wat neerkomt op gemiddeld 50 reizigers. Zij vinden dat dit een indicatie is dat een laatavondtrein ook weinig zou benut worden. Ik ben daar niet zo zeker van. Ik ben ervan overtuigd dat een laatavondtrein (bijvoorbeeld met vertrek om 23u12’ vanuit Gent) wel succes zou kunnen hebben, mits goede bekendmaking. Vandaar dat ik toch nog gepleit heb om eventueel bij bepaalde evenementen (filmfestival, Gentse Feesten, beurzen Flanders Expo,…) een experiment te doen. 

Ik ben er zeker van dat een laatavond trein succes kan hebben.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zowel Het Nieuwsblad, De Standaard als Het Laatste nieuws namen deze informatie op in de krant van donderdag 21/01/2010. 

Link naar artikel Het Nieuwsblad: 

 http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=JQ2L4VSK&PostCode=9700 

Link naar NMBS 

http://www.b-rail.be/main/N/ 

  

 

Eén reactie to “Nood aan meer parkeerplaatsen en nu ook Kiss&Ride aan station Oudenaarde”

  1. Noëlla Jacobs Says:

    Groot gelijk natuurlijk en begrijpelijk dat in eerste instantie Oudenaarde je aandacht krijgt. Maar het parkeerprobleem geldt volgens mij voor alle stations in dit land, misschien dient er dus een globale aanpak door de NMBS ontwikkeld te worden. Indien men wil dat mensen meer beroep doen op het openbaar vervoer, dan zal men een aantal dingen moeten faciliteren. Parkeerplaatsen, afstemming uren busvervoer op uren treinvervoer, voldoende treinen op voldoende uren…
    Succes.

Geef een reactie

