Woensdag in het Parlement

 

Dinsdag zat ik als eerste ondervoorzitter de commissie Sociale Zaken voor. Samen met een aantal andere collega’s ondervroeg ik er ook Minister Onckelinx over de fraude met maaltijdcheques in een aantal Waalse gemeenten. De 13° maand werd er uitbetaald met maaltijdcheques. De wet verbiedt dat. Ik stelde dat het niet kon dat een openbaar bestuur de wet niet naleeft en een voorbeeldfunctie heeft. Het kwam even tot een harde woordenwisseling met de Minister omdat ik haar er op wees dat we onze geloofwaardigheid verliezen inzake de financiering van de sociale zekerheid als openbare besturen zelf proberen sociale bijdragen te ontduiken. Ze zou een onderzoek laten doen in alle gemeenten, ook in de Vlaamse. Ik antwoordde dat ik zo snel mogelijk dat rapport verwacht, maar dat ontduiking van sociale bijdragen of belastingen door een openbaar bestuur niet kan. Punt uit. 

Samen met Hilàl Yalcin, voorzitster van de interparlementaire groep België-Turkije en collega Herman De Croo ontvingen wij dinsdagmiddag een Turkse parlementaire delegatie van de commissie Buitenlandse Zaken. Het was een kennismakingsgesprek en we gaven wat toelichting over de huidige politieke situatie in België en over onze staatsstructuur. 

Geef een reactie

