Ik ben bezorgd over het sociaal overleg

Tijdens het vragenuurtje van gisteren sprak ik mijn bezorgdheid uit over het sociaal overleg. De scherpe tegensgestelde standpunten en de verwijten heen en weer waren zelden zo hard. Het verzuurt de relaties tussen de sociale partners. Terwijl we net nu nood hebben aan een bundeling van krachten om de komende maanden de hardste klappen op de arbeidsmarkt op te vangen. Ik deed dan ook een oproep aan de Premier om initatief te nemen om het sociaal overleg weer vlot te trekken. Hij antwoordde dat hij vandaag een uitnodiging naar de sociale partners zal sturen om hen rond de tafel te brengen en de sociale dialoog weer op gang te trekken. Tot slot riep ik de sociale partners op om deel uit te maken van de oplossing aan de onderhandelingstafel en geen deel uit te maken van het probleem. Alleen met verantwoordelijkheidzin en constructief overleg geraken we vooruit. Lukken de sociale partners er niet in mekaar te vinden dan vrees ik dat ons sociaal overlegmodel serieus onder druk komt te staan en we wel eens zouden kunnen afglijden naar een contraproductief sociaal conflictmodel.

Geef een reactie

