Verkiezingen, verantwoordelijkheid en… meiavondfeest

Ik was ervan overtuigd dat men het niet tot verkiezingen zou laten komen en er een onderhandelde oplossing voor BHV zou zijn. Daarna zouden we weer voluit kunnen werken aan belangrijke dossiers zoals de pensioenen, werk, gezondheidszorg, justitie,…. We hadden al heel wat werk gedaan  en kwamen nu in de fase van keuzes maken en beleidsmaatregelen uitwerken.  We hadden ook de ambitie om voluit te gaan voor een voortrekkersrol in de aanpak van de crisis op Europees vlak als Voorzitter van Europa voor zes maanden. De liberalen in Wallonië en vooral ook in Vlaanderen hebben er anders over beslist. De verantwoordelijkheid voor wat zich vandaag afspeelt ligt bij hen. En  wat ik de laatste dagen allemaal hoor en lees doet me zelfs vermoeden dat het niet zomaar een “accident” is, maar een weldoordachte strategie  (al dan niet in afspraak  met de Waalse  liberalen) om in functie van electoraal gewin de boel te laten ontploffen en de CD&V te beschadigen.

Als ik iets geleerd heb de voorbije drie jaar dan is het wel dat: Open VLD  heeft zich gedragen als  een onbetrouwbare partner met voortdurend een dubbele agenda. 

Wij werden verkozen om te besturen, niet om politieke spelletjes te spelen. Mensen verwachten van ons dat we tot oplossingen komen, niet dat we voortdurend ruzie zitten te maken. Dat Alexander De Croo in deze onzekere tijden de grote held uithangt en de boel laten springen getuigt van weinig verantwoordelijkheidszin en van weinig respect voor de mensen. Ik deel de bezorgdheid van de mensen, bezorgdheid over de tewerkstelling, over de pensioenen, over recht en orde, over de organisatie van onze gezondheidszorg,… Ik kan alleen maar hopen dat de verkiezingscampagne dan ook zal gaan over deze belangrijke sociaal-economische dossiers. Daarvoor heb ik mij politiek geëngageerd en daarvoor wil ik mij opnieuw engageren.

Vrijdag start mijn verkiezingscampagne. Er zijn opnieuw meer dan 1000 mensen ingeschreven voor het meiavondfeest in Puyenbroeck. Het doet deugd op zoveel steun en sympathie te kunnen rekenen. Ik ga er dan ook met veel overtuiging  keihard tegenaan gaan.

Geef een reactie

