De afgelopen drie jaar in het Parlement

Toen ik in 2007 verkozen werd, maakte ik de belofte aan de kiezer om het gezinsbeleid te versterken, van de  verhoging van pensioenen en ziekte-uitkeringen  een prioriteit te maken en mij verder in te zetten voor betaalbare huisvesting. Uiteraard stond ook de tewerkstelling bovenaan in mijn prioriteitenlijstje.  

We hebben al heel wat gerealiseerd de voorbije drie jaar, wat men ook moge beweren: de kinderbijslag werd verhoogd, de oudste en laagste pensioenen stijgen elke jaar met 500 miljoen euro, er is een akkoord over het statuut van de onthaalouders en vanaf 1 januari 2011 zal een vereenvoudiging voor studentenarbeid in voege treden. De crisismaatregelen voor bedienden hebben er voor gezorgd dat de werkloosheid in ons land veel minder sterk is gestegen dan in de rest van Europa en voor de arbeiders voerden we een crisispremie in. Daarnaast hebben we heel wat maatregelen genomen die aanwervingen voor de werkgever goedkoper maken.  Ook enkele tegemoetkomingen voor gehandicapten werden verhoogd,…

Nog veel werk op de plank

Maar er staat nog veel werk op de plank. Ik denk maar aan  tewerkstellingsmaatregelen, het statuut arbeiders-bedienden en aan de financiering en beheersing van de uitgaven van de sociale zekerheid. De hele pensioenhervorming en het aanvullend pensioen voor contractuelen, de betaalbaarheid van het systeem van de dienstencheques,… De uitbreiding van het zorgverlof en het rouwverlof.  En geloof me een hervorming van onze staat blijft een noodzaak om tot een beter beleid te komen. Jammer genoeg bleef een doorbraak in dit dossier uit. Keer op keer hebben onze beste mensen de draad moeten heropnemen, omdat anderen blokkeerden. Een communautaire doorbraak is in de volgende legislatuur een must voor de toekomst van dit land. De mentaliteitswijziging die we de jongste tijd bij de Franstaligen zien is hopelijk een positief signaal, al zal na de verkiezingen moeten blijken of zij hun woorden ook met daden kracht bij zetten.

Ik stelde tijdens de commissies en plenaire vergaderingen 149 mondelinge vragen aan de Ministers om mee het debat te voeren en oplossingen voor te stellen  voor bovenvermelde thema’s, voor streekdossiers en  actualiteitsdosiers.  Daarnaast bevroeg ik ook 77 keer de Ministers via schriftelijke vragen en  diende   ik 43  wetsvoorstellen in. Waar ik met zeer veel tevredenheid op terugblik is dat de plenaire vergadering van de Kamer ook mijn  resolutie rond waardig werk en de resolutie rond minimumlonen in Europa  goedkeurde . 

In de krant De Morgen van 6 mei was een rapport terug te vinden van alle Federale volksvertegenwoordigers , ook van mij dus. 

Link:

De Morgen:

http://www.demorgen.be/dm/article/pagedList.do?language=nl&navigationItemId=982&navigation=home&nodeId=707974394&nodeTitle=Verkiezingen-2010

Ook AVS besteedde aandacht aan het rapport van de Volksvertegenwoordigers. Via volgende link kan je het fragement herbekijken ( doorspoelen naar 5e min).

http://www.avs.be/documenten/video/donderdag.asx

Geef een reactie

