Voor wie moet ik nu stemmen mijnheer?

Ik krijg de laatste dagen dikwijls de bemerking van de mensen dat ze nu echt niet weten voor wie ze moeten stemmen. Als we daarover dan wat babbelen blijkt dat ze willen dat met hun stem iets verandert. Bij de vorige verkiezingen geloofden ze in een “change” door ons  kartel van weleer sterk te maken. Ze zijn ontgoocheld dat er tijdens de voorbije drie jaar geen doorbraak kon geforceerd worden op het vlak van de staatshervorming en beseffen dat de fout daarvoor niet bij ons ligt, maar bij het feit dat de anderen niet mee wilden om tot een compromis te komen. Ze vragen zich nu af op wie ze moeten stemmen opdat dat communautaire nu eens zou opgelost zijn.  

Mijn analyse is dat bij de vorige verkiezingen de partijen in Wallonië mentaal helemaal niet voorbereid en niet  klaar waren voor een groot compromis.  Ik denk dat ze dat vandaag wel zijn. Wij waren er zelfs van overtuigd dat ze dat  net voor de val van de regering ook waren. De vraag stelt zich dan met wie zal de grote “deal” het best onderhandeld worden. Wij zijn in alle geval een betrouwbare partner met zeer veel ervaring en kennis. Het is  mijn overtuiging dat  wij aan de andere kant van de taalgrens  aanzien worden als de partner met wie ze nieuwe afspraken willen maken. In de mate dat wij volgende zondag een sterk mandaat van de kiezer krijgen in die mate zullen we ook heel sterk kunnen wegen en sturen en onderhandelen om eindelijk  tot een groot vergelijk te komen. In het andere geval vrees ik dat we naar een grote impasse gaan en dat de tegenstellingen nog scherper zullen worden.   

Mensen begrijpen dat ook en op het einde van het gesprek ervaar ik meestal bemoediging om het na de verkiezingen nu eens op te lossen daar in Brussel.  We gaan er in alle geval ons uiterste best voor doen, maar de sterkte van onze positie hangt op de eerste plaats af van het mandaat van de kiezer…..  

Gisternavond had ik een aantal leuke gesprekken op een bbq in Sint Goriks Oudenhove. Ook collega Jenne De Potter was er.

Geef een reactie

