Nieuw statuut moet voor meer opvangplaatsen zorgen!

 Samen met Kamerlid Sonja Becq heb ik een wetsvoorstel neergelegd om het nieuwe sociale statuut voor onthaalouders die aangesloten zijn bij een erkende opvangdienst te doen starten vanaf 1 januari 2011. De sector van onthaalouders is hiervoor vragende partij. Ik zal Minister Milquet deze middag ondervragen over de stand van zaken rond de lang beloofde invoering van het nieuwe statuut. Ook wil ik duidelijkheid krijgen van de minister over de consequenties voor het huidige en het nieuwe statuut van de opvang van max. 4 of 6 kinderen per dag.

Het nieuwe statuut, dat een werknemersstatuut zal zijn dat specifiek aangepast wordt aan de noden van de onthaalouders, biedt oplossingen voor deze gebreken. Vanaf de invoering krijgen de onthaalouders een loon, eindejaarspremie en vakantiegeld, sociale bescherming en een werkloosheidsuitkering. Ook genieten ze een voordelig fiscaal tarief. Er wordt een overgangsregeling voorzien voor huidige onthaalouders die toch nog een tijdje in het oude statuut willen blijven.

Volgens mij moet deze overgangsregeling voldoende lang genoeg duren. Onthaalouders die nu het einde van hun loopbaan naderen moeten de mogelijkheid krijgen om nog een hele tijd te kunnen blijven werken als onthaalouder in het oude statuut. Nieuwe onthaalouders zullen vanaf de startdatum automatisch binnen het nieuwe statuut werken.

Met het nieuwe statuut het beroep van onthaalouder aantrekkelijker maken.

Er is immers een grote noodzaak om de opvangmogelijkheden voor jonge kinderen uit te breiden. Uit cijfers van VVSG blijkt dat er 10.000 tot 30.000 kinderopvangplaatsen tekort zijn. Er is met andere woorden duidelijk nood aan de uitbreiding van kinderopvang. Uit cijfers van Kind en Gezin blijkt echter dat het aantal onthaalouders dat aangesloten is bij een erkende opvangdienst niet meer stijgt en zelfs licht daalt: van 7452 in 2004 tot 7222 in oktober 2010. Daarenboven is er een groot verloop bij jonge onthaalouders en wordt er de komende jaren een grote uitstroom van oudere onthaalouders verwacht.

Een snelle aanpassing van het statuut is dus onontbeerlijk. Ik verwacht hierdoor niet alleen een grotere instroom van onthaalouders en dus meer kinderopvangplaatsen, maar ook een verdere professionalisering van de sector.

 In de commissie Sociale Zaken zal ik een snelle behandeling van het wetsvoorstel vragen.

 

Links:

www.avs.be ( 1e nieuwsitem in het nieuws van dinsdag 23/11)

3 Reacties to “Nieuw statuut moet voor meer opvangplaatsen zorgen!”

  1. Anne Marie Couwberghs Says:

    Beste Stefan Vercamer, ik hoop als onthaalouder dat u het beste voor heeft met zowel onze jonge kinderen als de onthaalouders. Zelf ondervind ik elke dag dat 4 kindjes onder de 3 jaar het maximum zijn om zowel de draagkracht van de kindjes als de draagkracht van de onthaalouder niet te boven te gaan. Momenteel heb ik in mijn opvang een baby van 6 maanden, van 9 maanden, van 12 maanden en een peuter van bijna 2 jaar. Het is tijdens de warme maaltijd altijd een hectische moment, want de baby’s kunnen natuurlijk niet zelf eten. En dus moeten ze hun beurt afwachten, want zij op die leeftijd nog niet goed aankunnen. Of wilt u dat ik eerste ene babu en dan de andere eten geef ? Eerst de jongste en dan de oudste baby ? En wat met een trage eter ? Beeldt u eens in dat ik 4 baby’s heb en 2 peuters tijdens een eetmoment ? Nog wat langer wachten op je beurt ? Op het nieuws hoor je tegenwoordig genoeg spijtige voorvallen in de kinderopvang. Omwille van een slechte of ontbrekende omkadering en ook door het slechte statuut. Want nu zijn er collega’s die zichzelf inkomenszekerheid garanderen door in continue overbezetting te gaan. En dat kan met medeweten van de diensten, want er is opvang tekort. Moest ik in de schoenen van ouders staan, dan zou ik aan mijn onthaalouder vragen, hoeveel kindjes er die dag aanwezig zijn tijdens de warme maaltijd. Als er daar dan al 4 zijn, zou ik liever wat verder rijden naar een onthaalouder met minder kindjes. Een ongeluk is vlug gebeurd, dat weet ellke ouder zelf ook. Je hebt als mens maar 2 ogen en 2 handen en maar 1 hoofd. Een onthaalouder staat dikwijls paraat van 7 uur tot 19 uur en een pauze is er nooit. Ook geen collega die het even overneemt. Er is geen kuisploeg bij ongelukjes en geen catering aan huis. Een kinderverzorgster in een créche heeft haar pauzes, ondersteuning van een onderhoudsploeg en een keukenploeg én niet onbelangrijk de aanwezigheid van een verpleegkundige. Waarom heeft iemand er aan gedacht dat onthaalouders dit ook kunnen gebruiken ? Bijvoorbeeld dat de maaltijden verzorgd worden door dezelfde catering die aan de kindercréche leverd ? Waarom kan er geen thuisverpleegster langskomen als een kindje toch medicatie moet krijgen bij de onthaalouder ? Waarom kunnen wij niet een goedkope huishoudhulp krijgen, zodat we ons weekend ook wat meer vrije tijd hebben ? Als er een statuut komt dan graag samen met het kaderdecreet voor maximum 4 kindjes.
    Nu verdien ik gemiddeld 900 euro per maand én ik hou mij wel aan de 4 kindjes per dag. Hiervoor werk ik van half 8 tot half 6 ( 50 -urenweek ). Voor het geld ben ik er niet ingestapt, maar ik ben ook realistisch. Een poetshulp heeft netto 825 euro voor een 20-+urenweek. Dwingt men mij om straks voor een volwaardig loon 6 kindjes op te vangen, dan ga ik er mee stoppen. Want ik wilde een warme opvang voor kindjes met plaats voor diversiteit en inclusie. Die kan ik dan niet meer aanbieden én aangezien ik alles liever goed doe, is er geen andere keuze.

  2. H. De Munter Says:

    Beste Stefaan,
    Toch iemand die het wil opnemen voor onthaalouders die in het oude statuut willen voortwerken. Wij hebben vroeger voor deze overeenkomst gekozen en sommigen zijn daar nog altijd blij om. Sommigen zouden niet kunnen voortwerken door vb. pensioen partner.Waarom zouden wij niet verder mogen werken. Iemand die vb. in een fabriek werkt,veranderen ze de voorwaarden ook niet zo drastisch,dat sommigen daardoor ontslag zouden moeten nemen. Zoals nu voorgesteld 5 of 7 jaar is toch kort, want de laatste 2 jaren ervan, zal je met minder kinderen voortdoen. Je zal geen kinderen opvangen voor vb. maar 1O maanden. Laat deze groep toch voortdoen, tot ze zelf willen stoppen.
    De 2 de groep die een loon wilt,zal daarvoor toch een beter loon dan het minimum loon, moeten krijgen. Want tenslotte moeten daarvan nog de 20 procent kosten afgetrokken worden. Die is zowieso meer, denk ook maar aan nieuwe bedjes, beveiliging, matrassen, verwarming, speelgoed…
    De uren die wij ervoor doen zijn meestal tussen de 50 uren tot zelfs 60 uren en meer! En nadien mag je nog de opkuis doen.Dus eigenlijk doen we nog meer uren. En dan zal het nog voor 6 kinderen zijn voor een hongerloontje waar je nog belastingen op moet betalen, niet meer ten laste van je man, geen studiebeurzen… krijgt. Oei, ik denk niet dat de kandidaten zullen staan aanschuiven, integendeel.Inderdaad een kuisvrouw die halftijds werkt, verdient meer en worden er geen extra eisen aangesteld zoals jaarlijkse vorming na de uren,alle nieuwe jaarlijkse eisen van uw huis… En dan nog alle onthaalouders die zullen afhaken nadat ze niet meer in het oude statuut mogen werken (en dat zijn er ook heel veel). Ik hou mijn hart vast. Laat de “oudere” onthaalouders kiezen wat ze willen zonder beperking in tijd en de nieuwe in dit statuut toch véél betere voorwaarden dan nu voorgesteld, want het is nodig. En kleine kindjes zijn beter af met maar 4 kinderen tesamen. Dit betekent voor hen, meer tijd, meer liefde, meer rust, meer kwaliteit…

  3. Ingrid Debouvry Says:

    Beste Stefaan,

    Ik ben zelf reeds 16 jaar onthaalouder, en doe dit met hart en ziel. Maar ik merk dat er meer collega’s afhaken, omdat het financieel niet meer haalbaar is. Dat werknemersstatuut moet er dringend komen, maar het moet wel degelijk zijn. Ons beroep wordt steeds professioneler , en daar moeten wij dan ook naar beloond worden. Maar we moeten blijven denken in het belang van het kind, het kind verdiend kwaliteit. Daarom moet de norm van 4 blijven. Ook moeten de onthaalouders die nu bezig zijn de keuze blijven hebben, onthaalouders gaan hun job het beste doen, als ze zich goed voelen bij hun situatie , en dit kan alleen het kind maar ten goede komen. We doen het tenslotte toch allemaal voor het welzijn van die kindjes.

    Ik blijf er in geloven dat dat werknemersstatuut er door komt op korte termijn, want anders zal ik noodgedwongen moeten stoppen, met veel pijn in het hart.

Geef een reactie

