Mijn gedacht….

Iedere keer weer vragen mensen me twee dingen:

” ’t Is kalm zeker in het parlement?”

” En? Zal er iets van komen?”

Wat het eerste betreft is het voor mij niet speciaal kalmer. We dienen wetsvoorstellen in, we stellen mondelinge vragen in de commissies, we hebben overleg met organisaties, experten, kabinetsleden,…. en ik krijg ook nogal wat vragen van mensen over zeer diverse zaken (pensioen, werk, leefomgeving, huisvesting, regelgeving, ruimtelijke ordening, …).Ik weet dus wel wat doen, maar het is wel een ambetante periode. Een regering in lopende zaken kan niet veel doen, kan dus ook niet veel voorstellen doen aan het parlement om te bespreken, te stemmen. Wat we nu wel kunnen zijn de wetsvoorstellen, die wij parlementsleden hebben ingediend, bespreken. Maar aangezien er geen echte meerderheid is zit er geen lijn in de bespreking en dient iedereen maar amendementen in om toch zoveel mogelijk van het eigen partijstandpunt er in te krijgen. Daardoor verzandt de discussie dikwijls en komen we niet snel tot een compromistekst. Vandaar dat ik dit een ambetante periode vind voor ons echt parlementair werk, zijnde wetten uitwerken om de samenleving te verbeteren.  Er is dus niet alleen dringend een stabiele regering nodig voor onze economie, onze welvaart en ons welzijn, maar ook voor een goede werking van de instellingen zoals het parlement.

Zal er iets van komen, van de regeringsonderhandelingen? Mijn mening daarover is dat er iets MOET komen. De kiezers hebben in juni gestemd, hebben ons mandaat gegeven om oplossingen te zoeken voor de problemen die zich stellen. De grote winnaars dragen daarbij de verantwoordelijkheid om de lijnen uit te zetten en de anderen op sleeptouw te nemen om tot een akkoord en dus een regering te komen. Het is onze verdomde plicht om tot oplossingen te komen. Nu de handdoek werpen is zeggen aan de mensen “we kunnen het niet”. de mensen zullen dit niet slikken en ze hebben nog gelijk ook. Ik hoop dat de paar dagen ‘time out’ de onderhandelaars inspiratie brengt om tot een oplossing te komen. Daarvoor zijn we immers met zijn allen verkozen in het parlement.

Geef een reactie

