Marcel Browaeys…. een monument van de voetbal in mijn parochie….

Deze avond was ik te gast op de nieuwjaarsreceptie van FC Nederename, onze plaatselijke voetbalclub. Ik heb genoten van de gemoedelijkheid en met veel plezier geluisterd naar de “legende” van de “levenslange schorsing van de club Ename”. Marcel Browaeys is vandaag de voorzitter en hield een lokaal gekleurde en enthousiasmerende speech. Hij kon nog altijd het Clublied van weleer zonder één hapering brengen:

De goldstar is onze naam.

Zo lang wij zullen blijven bestaan.

Blauw en geel zijn onze kleuren.

Onze roem is onze trots.

Ons wachtwoord is de “pelikaan”.

Wee hen die ons zullen moeten verslaan.

We zijn oprecht sportief

en hebben ons clubken lief.

De legende zegt dat de vroegere club Ename levenslang werd geschorst omdat ze de scheidsrechter na een match in de Schelde hebben geduwd. Ik heb begrepen dat het wat genuanceerder was, maar toch…

Dit moet gebeurd zijn in de jaren  ’60. Fantastisch vind ik zo’n  verhalen.

A propos Marcel Browaeys speelde 13 seizoenen bij Goldstar Ename en  maakte er als linksvoetige middenvelder 134 goals. Dat waren  nog eens tijden van ‘clubliefde’….

Bedankt Marcel en de ganse bestuursploeg voor deze fijne avond.

2 Reacties to “Marcel Browaeys…. een monument van de voetbal in mijn parochie….”

  1. marc Maryns Says:

    Dag Stefaan,
    Ik heb met belangstelling uw artikel gelezen over de Goldstar Ename. Ik woon sedert 1958 in Ename maar kan me niet herinneren dat ik ooit deze ploeg weten spelen heb en ook niet het feit van de afstraffing van de scheidsrechter. Eén van de laatste spelers was Robert Van Hoecke die naar het schijnt ook nog de boete heeft moeten betalen. In de huidige beenhouwerij Browaeys zou ook het clublokaal gevestigd geweest zijn. Ik zal eens zoeken want ik moet ergens nog een foto hebben, in bruikleen gekregen.
    Vraagje: speelde Marcel niet bij FC Nederename ipv Goldstar?
    Groeten,
    Marc Maryns

  2. dirk de jaegher Says:

    ik vind het wel het toppunt dat de voorzitter van een voetbalploeg die bekend staat als wan betaler hier word in de bloemmekes gezet.

    kfc nederename zou beter zijn rekening betalen die al sinds 2010 openstaan en waarvan ze afkomen dat het moet gefaktureerd worden aan een bedrijf dat een voor de bestelling al de boeken had neer gelegd.

    Zo zie je dat de cd&v staat voor de wanbetalers. zal er aan denken bij de volgende verkiezingen.

Geef een reactie

