Minister Vervotte vraagt nog wat geduld aan de treinreizigers Oudenaarde-Zottegem-Brussel

"Geduld is hetgeen ik hiervan onthou"

Ook ik ontsnap letterlijk en figuurlijk niet aan de vertragingen op spoorlijn 89 Oudenaarde-Zottegem-Brussel. De reizigers spreken mij daar dagelijks over aan en bezorgen mij, soms ellenlange, lijstjes met vertragingen. Vorige week stelde ik de problematiek nog eens aan de orde in de commissie Infrastructuur van de Kamer. Ik verwees naar de enquête van Test-aankoop  waaruit bleek dat de lijn-Oudenaarde-Zottegem-Brussel bij de koplopers behoort inzake vertragingen. De officiële cijfers van de NMBS spreken dat tegen antwoordde de minister, de lijn behoort zelfs tot de stiptste van het net. Toch is het aanvoelen van de reizigers anders.

“De vertragingen op de lijn 89 Kortrijk-Brussel worden vooral beïnvloed door de defecten aan het materieel en een klein aantal storingen op het vlak van de infrastructuur”, zegt de minister, “ook de problemen op enkele andere lijnen, zoals de lijn 50A Oostende-Brussel, lijn 50 Gent-Brussel via Aalst, lijn 60 Dendermonde-Brussel en lijn 36 Leuven-Brussel, hebben een negatieve weerslag op de stiptheidscijfers van de lijn 89.”

Bovendien kan de verzadiging van de noord-zuidverbinding een flessenhalseffect creëren dat een kleine vertraging veroorzaakt. Tijdens de spitsuren wordt Brussel-Centraal immers door 225 treinen bediend, via zes sporen – drie richting Brussel-Noord en drie richting Brussel-Zuid. Dit kan ertoe leiden dat in het treinverkeer filevorming ontstaat en dat er om die redenen treinen worden opgehouden. Het lijnvlak tussen Brussel-Zuid en Denderleeuw is tijdens die spitsuren een van de drukste van het net zodat een vertraging daar vrij gemakkelijk een sneeuwbaleffect kan veroorzaken. Om dat probleem op te vangen is Infrabel bezig met een capaciteitsuitbreiding van de lijn door ze van twee op vier sporen te brengen over een afstand van 15 kilometer, namelijk tussen Brussel-Zuid en Denderleeuw. Voor de twee bijkomende sporen die in Brussel zullen aankomen, is een minutieuze voorbereiding vereist. Dat is trouwens de reden waarom de inrit van lijn 50A Oostende-Brussel naar station Brussel-Zuid en de uitrit van Brussel-Zuid naar diezelfde lijn 50A worden heraangelegd. De werken zijn aan de gang. Alle lijnen verdienen aandacht, maar de lijn 89 is een van de betere lijnen wat betreft stiptheid. De acties die voorzien zijn in het bestaande actieplan van Infrabel moeten ook het aantal incidenten en de storingen op de lijn 89 verminderen. Daarenboven werd in samenwerking met de NMBS een externe consultant aangesteld om de problematiek van de stiptheid op netniveau te analyseren. Resultaten worden binnenkort verwacht.

 Ik vroeg ook naar een verdere capaciteitsuitbreiding van de treinen op de lijn Oudenaarde-Zottegem-Brussel en naar de stand van zaken van een aantal geplande werken in het station van Zottegem. De minister wees er op dat de IC-trein van 6.46 uur bestaat uit tien M6-dubbeldek-rijtuigen met 1 300 zitplaatsen, wat een verhoging is in vergelijking met het verleden. Voor het station van Zottegem is een masterplan in opmaak. De termijn van uitvoering van dat masterplan is nog niet bepaald. Volgens de minister heeft de toegankelijkheidsstudie de noodzaak van een bijkomende toegang tot de perrons aan het licht gebracht. Die zal gerealiseerd worden door middel van een voetgangersbrug over de sporen, gelegen aan de kant van het busstation. De voetgangersbrug werd, samen met de verhoging en de vernieuwing van de perrons, bestudeerd in het voorontwerp. De toegankelijkheid van de perrons wordt gerealiseerd door verschillende trappen, een roltrap en een lift per perron. De perrons worden overkapt met individuele luifels. De perronuitrusting wordt vernieuwd. De huidige perrons zijn vrij smal. Met het oog op de optimalisering van de breedte van de perrons in het raam van de Europese interoperabiliteitsnormen, werd er een studie van sporenconfiguratie gevraagd. In de nieuwe configuratie wordt er een spoor verminderd, waardoor de breedte van de perrons op 8 meter gebracht kan worden. Die hervorming is echter vrij ingrijpend en niet gelijktijdig uitvoerbaar met de voorziene moderniseringswerken in het station van Denderleeuw. Belangrijk om weten is dat de minister mededeelde dat de werken in Zottegem  dan ook ten vroegste in 2015 zullen starten.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: