Personeelsproblematiek in de non-profitsector

Woensdag stelde ik in de commissie Volksgezondheid een vraag aan Minister Onkelinx in verband met de onduidelijkheid van de functie “logistiek assistent”.  Logistiek assistenten behoren  niet tot ‘verzorgingspersoneel’ van rusthuizen. Zij worden tewerkgesteld in rvt’s en ziekenhuizen als logistieke ondersteuning voor dienst en patiënten/bewoners, en maken deel uit van het verpleegkundig departement van het ziekenhuis of van het zorgteam in het rusthuis. Zij mogen onder geen enkele voorwaarde verpleegkundige of zorgkundige handelingen uitvoeren en nemen niet deel aan de directe zorgverlening aan de patiënt, maar verbeteren wel het comfort en levenskwaliteit van de patiënten. De invulling van hun taken kan heel verschillend zijn en in praktijk is de grens tussen hen en de zorgkundige of verzorgende vaak moeilijk te bepalen.

Daarom had ik graag een antwoord gekregen van de minister of zij voorstander was van het behoud van de verschillende functies.

De minister antwoordde dat ze het er inderdaad mee een was dat logistieke assistenten, mits een bijkomende opleiding, het statuut van zorgkundige zouden moeten kunnen krijgen. Er werd ondertussen met de Gemeenschappen een lijst voorbereid van verkorte trajecten om het certificaat van zorgkundige te kunnen halen.

Eén reactie to “Personeelsproblematiek in de non-profitsector”

  1. smeets solange Says:

    Geachte heer Vercamer,

    zou u in mijn naam willen navragen bij mv Onkelinx waarom ik(en anderen) kansen ontnomen word op de arbeidsmarkt?
    ik volgde anderhalf jaar geleden de opleiding logistiek assistente (langdurig type,VDAB)
    Na mijn succesvolle opleiding kreeg ik echter geen volwaardig getuigschrift,ik kom niet in aanmerking voor tewerkstelling in ziekenhuizen wegens diplomavereisten!(dit staat op mijn getuigschrift vermeld!)
    Ik ben een dame van 52 jaar,in mijn schooltijd bestond de vierde graad van het lager onderwijs nog (7é en 8é) welke ik ook volgde in het katoliek onderwijs. Daarna deed ik mijn 2é en 3é middelbaar stedelijk onderwijs ,dit in het jaar 1976.Ik heb dus geen(naar de huidige maatstaven) geldig diploma lager secundair.
    Ik voldoe dus aan alle competenties maar door het ontbreken van een papiertje uit een ver verleden word ik blijkbaar te dom geacht om tewerkgesteld te worden in een ziekenhuis. Ik vind dit zeer denigrerend en discriminerend.
    Tijdens mijn opleiding zaten we met twee 50 plussers in de klas en enkel wij kregen de opmerking op ons getuigschrift! Wij werden dus dommer geacht dan alle anderen!
    Wij werden niet beoordeeld op ons kunnen maar op ons schoolverleden!
    Ik probeer al anderhalf jaar een antwoord op het waarom van deze onrechtvaardige beslissing te krijgen.Tevergeefs!
    Misschien kan u een duidelijk antwoord op deze vraag krijgen want als gewone burger word je van het kastje naar de muur gestuurd.

Geef een reactie

