Internationaal waarnemer bij de verkiezingen in Tunesië

Het komende weekend ben ik in Tunesië. De Raad van Europa heeft me aangeduid als internationaal waarnemer voor de eerste democratische verkiezingen die daar zondag door gaan. Ik kijk er eigenlijk wel naar uit. Het is de eerste keer dat ik zo iets moet doen. Vandaag staan er een ganse dag ‘briefings’ op de agenda over hoe het kiessysteem in mekaar zit, hoe de organisatie verloopt, hoe alles werd voorbereid,… en morgen gaan we dan het terrein op. Ik ga naar de stad Sfax (3 uur rijden van Tunis). Mijn compagnon is een Portugees. Zaterdag proberen we wat contacten ter plaatse te leggen met verantwoordelijken voor de verkiezingen daar en zondag  staan we vanaf 6u30′ aan een stembureau en volgen we alles tot en met het pv van de verkiezing van de kandidaten in de  kieskring van die regio.

Er zijn hier zeer veel kandidaten en zeer veel lijsten. Er zijn 27 kieskringen, waar telkens tussen de 4 à 10mandaten  te verkiezen zijn (aantal hangt af van  de grootte van de kieskring).  als we alle lijsten van alle kieskringen samen nemen zijn er meer dan 1500 lijsten. In de grootste kieksring van Tunesië zijn er 98 lijsten voor 8 mandaten! De lijsten moesten ingediend zijn volgens het “ritssysteem” man-vrouw. slechts 7% van de lijsten heeft een vrouw als lijsttrekker.

Vanuit België is ook Peter Van Rompuy hier als waarnemer.

Maar het grote nieuws is hier natuurlijk dat Khadaffi dood is.

Geef een reactie

