Aangeduid als lijsttrekker voor Oudenaarde…. een uitdaging.

Donderdagavond heeft  het  Oudenaardse CD&V-partijbestuur mij unaniem aangeduid als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2012. Met veel enthousiasme neem ik deze uitdaging op om met een vernieuwde en verjongde ploeg, gesteund door de ervaren collega’s die al actief zijn in het stadsbestuur, de CD&V te versterken in de stad Oudenaarde…

Dat het CD&V-bestuur mij unaniem heeft aangeduid als kopman is een deugddoende vaststelling, maar wat mij nog veel meer plezier doet is de eensgezindheid rond het globale voorstel van de lijstvorming. Het is een toekomstgericht voorstel, dat na overleg tot stand kwam. Een gezonde mix met ook mensen met een berg ervaring, zoals schepen Richard Eeckhaut en OCMW-voorzitter Jean-Pierre Van Der Meiren die de vernieuwing en verjonging voluit steunen. Cindy Franssen, Vlaams parlementslid en nationaal CD&V-ondervoorzitter, die sterk scoorde tijdens de jongste Vlaamse verkiezingen, is een enorme versterking. Ook Pieter Orbie, die als jongste schepen van de stad  heel veel ervaring heeft opgedaan, is weer van de partij. Hij zal, samen met andere jonge mensen in de partij, nieuwe jongeren op sleeptouw nemen. Kortom een sterke en evenwichtige  ploeg die klaar staat om Oudenaarde verder uit te bouwen tot een stad waar het fijn wonen, werken en leven is. Met zo’n ploeg willen we een ijzersterk resultaat neerzetten.

Waarom lijsttrekker in Oudenaarde?

Ik wil in de eerste plaats de coach te zijn van een ploeg van 31 kandidaten. Ik wil bouwen aan een sterke ploeg en als kopman wil ik zorg dragen voor die ploeg. Toen het partijbestuur de vraag stelde heb ik beslist om ja te zeggen en daar had ik drie goede redenen voor.

–          Ik hou van Oudenaarde en wil meehelpen om de stad verder te ontplooien. Er is nog altijd werk aan de winkel, bv. de stadskernvernieuwing en  versterking van de deelgemeenten om maar iets te noemen.

–          Cindy Franssen en ikzelf hebben een uitgebreid netwerk in Brussel. Wie aan een stad wil timmeren moet, om het wat oneerbiedig te zeggen, onder andere de weg kennen in Brussel.

–          Ik heb van mijn partij de kans gekregen om actief te zijn in het federale parlement. Ik wil dan ook graag mijn schouders onder Oudenaarde zetten.”

Mijn ambitie? Winnen!

Onze voorgangers hebben al veel vroeger belangrijke krijtlijnen getrokken, de bakens gezet voor de ontwikkeling van onze stad: de ontsluiting van Oudenaarde met de N60, jobs op de industriezones, renovatie stadhuis, heraanleg wegen, uitbouw woonzones, schoolomgevingen, bejaardenvoorzieningen, thuiszorg, sportinfrastructuur, mogelijkheden voor cultuur en verenigingsleven, mobiliteit…Het is boeiend om hierop te mogen verder bouwen en nieuwe uitdagingen aan te pakken. Het werk is immers nog niet af en er wachten nog heel wat uitdagingen. Oudenaarde moet verder uitgebouwd worden tot een dynamische en aantrekkelijke centrumstad, een onderwijsstad, een cultuurstad, een sportstad. Onze aandacht moet gaan naar de werkgelegenheid, een bloeiende middenstand, betaalbaar wonen, een goede kinderopvang en (thuis)zorg op maat, een goede mobiliteit met veel aandacht voor de fietsers en de schoolgaande jeugd, het openbaar vervoer naar Brussel en Gent. Hierop een visie  mogen ontwikkelen voor de toekomst, rekening houdende met een veranderende samenleving en met wat de mensen verwachten, ik vind dat en ongelooflijk mooie uitdaging.”

Mijn Ronde van Oudenaarde

Er kan wellicht nog meer gefocust worden op de dialoog. Ik ben vast van plan om mijn Ronde van Oudenaarde  te organiseren, da’s een koers met start en aankomst in Oudenaarde en dat is gaan luisteren in elke deelgemeente. Wat verwachten de mensen. We moeten de vinger aan de pols houden. En dat niet enkel in tijden van verkiezingen. Ook tijdens de legislatuur moeten we de boer op. Gaan luisteren in wijken, deelgemeenten en leefgemeenschappen om enerzijds uit te leggen waarmee we bezig zijn en anderzijds om te luisteren naar de bekommernissen van de mensen. Democratie is voor mij niet om de zes jaar een bolletje kleuren, maar is voortdurend met de mensen in contact blijven, luisteren en in dialoog gaan.

Het is mijn ambitie om met deze ploeg onze positie in het stadsbestuur te versterken. Onze partij heeft jaren de leiding genomen voor de uitbouw van onze stad. Vandaag zijn we de tweede grootste partij van de stad en besturen we mee. Het is onze ambitie om ons te versterken en als de kiezer ons opnieuw de mogelijkheid zou geven om de leiding te nemen in Oudenaarde dan zullen we dat met veel enthousiasme en verantwoordelijkheidszin doen. Ja, we hebben de ambitie om met onze ploeg sterk te scoren.

 

Geef een reactie

