Vragen bij de werking van het OIVO (Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties)

Gisteren verscheen een artikel in Le VIF Express over de malaise in het OIVO.  Ik heb mijn medewerking verleend aan die reportage omdat ik dit dossier ook in het Parlement opvolg en hierover al in mei vragen had gesteld aan minister Magnette (PS). Die heeft toen een nietszeggend antwoord gegeven, waarop ik hem heb beloofd hierop te zullen terug keren.

Waarover gaat het?

 Het OIVO presenteert bijna wekelijks rapporten en studies over consumentengedragingen en consumentenproblemen. Er zijn daar echter heel wat vragen bij te stellen. Hoe wetenschappelijk onderbouwd zijn die studies? Welke methodologie gebruikt men? Hoe betrouwbaar zijn de steekproeven en de resultaten, wat kost dat ? …

Daar boven op komt dan nog de complete malaise in de werking van het OIVO. In drie jaar tijd verlieten (al dan niet gewongen) 38 personeelsleden het OIVO. In totaal werken er 36 personen in het OIVO…. In 2010 heeft de volledige ploeg van de studiedienst  het OIVO verlaten.  De gemiddelde anciënniteit is 6 maanden! Dat lijkt mij weinig om met veel competentie zoveel diverse onderzoeken op zulke korte tijd te kunnen uitvoeren. 

Als ik  al deze elementen samen leg dan heb ik mijn twijfels bij de geloofwaardigheid en de werking van  het OIVO. Verschillende ex-medewerkers hebben mij de malaise bevestigd en hebben ook hun vragen bij de manier van werken van het OIVO. Er is ook onduidelijkheid over de relatie tussen het OIVO en Power4You (een coöperatieve vennootschap die samenaankoop van energie organiseert).

Ik wil dan ook duidelijkheid over het OIVO en heb een heel aantal vragen voor de bevoegde minister, Vandelanotte, en ik verwacht antwoorden die er toe bijdragen dat we zicht krijgen op wat er misloopt in het OIVO en op welke manier de onderzoeken gebeuren en hoe geloofwaardig de resultaten zijn. Het is duidelijk dat er ook meer transparantie moet komen in de relaties van het OIVO  en haar vertegenwoordigers   met andere vennootschappen of diensten. Het OIVO wordt immers met belastingsgeld gefinancierd.

In Wallonië pikte de media het bericht in le Vif op en kon ik mijn verhaal doen in het RTBF radiojournaal van deze morgen en ook in het RTBF tv-journaal ’s middags. Ook RTL-TVI kwam langs en maakte er een stuk over in het journaal van 19u.

http://www.rtl.be/videos/video/384530.aspx?CategoryID=495

http://www.rtbf.be/info/media/video_le-crioc-decrie?id=1664483&mediaset=rtbfinfo–homeinfo&type=video

Geef een reactie

