Reflectieruimte over WOII in Vinkt en Meigem….

Gisteren konden de families van de getroffen slachtoffers en de aanwezigen op de herdenkingsplechtigheid van WOII in Vinkt kennismaken met de reflectieruimte over de gruwel  van WO II in Vinkt en Meigem. Maar de reflectieruimte nodigt uit om dieper na te denken over de zinloosheid van geweld. Met woord, beeld en authentiek materiaal wordt een interactieve dialoog opgezet met de bezoeker over ‘waartoe een mens in staat is’. je kan ook een virtuele wandeling maken in het dorp Vinkt tijdens WO II.

De reflectieruimte bevindt zich naast het oorlogsmonument in een van de nieuwe vleugels van  het woon- en leefcentrum St. Franciscus in de Heerdweg in Vinkt. Deze reflectieruimte kwam tot stand in samenwerking met de ploeg die het museum en het erfgoedcentrum in Ename realiseerde. Een bijkomende band tussen Ename, het dorp waar ik al bijna 30 jaar woon,  en Vinkt, het dorp waar ik mijn jeugd door bracht ….

Samen met de burgemeester van Deinze, Jan Vermeulen, en mijn broer Sander (Gedeputeerde  Provincie Oost-Vlaanderen) woonden we de herdenkingsviering in Vinkt bij. Meer dan 140 slachtoffers in Vinkt en Meigem tijdens de Slag om de Leie van 1940.

Altijd een ingetogen moment: de herdenking van de slachtoffers aan het oorlogsmomument, samen met het schepencollege, de families van de slachtoffers en de Ardeense Jagers die in WOII hier slag leverden. Het is ook altijd een moment van herinnering aan mijn vader, die als burgemeester  mee aan de basis lag van de oprichting van dit oorlogsmonument.

Kennismaking met de reflectieruimte. “Meester De Vlieger” (helemaal rechts op de foto) is onze gids. Ik spreek hem nog altijd aan als “Meester”. Hij was ons schoolhoofd van de lagere school en ik had hem als meester in het vijfde en zesde studiejaar. Een man met heel veel gezag en autoriteit, die zijn stem nooit moest verheffen  om beluisterd te worden. Wiens familie ook getroffen was door de oorlog en die de drijvende kracht is achter het in stand houden en het verdiepen van de herdenking van de gruwel in ons dorp. Een man naar wie ik op kijk en  voor wie ik veel bewondering heb. Een grote mijnheer en nog altijd onze ‘meester’.

Geef een reactie

