Gisteren in de commissie met Vande Lanotte

Reeds meer dan een jaar klaag ik de malaise in het OIVO (federale consumentenorganisatie) aan en vooral de rol van de directeur in het hele verhaal is op zijn zachtst gezegd “dubieus”.  Vandaar dat na mijn herhaaldelijke parlementaire vragen de Raad van Bestuur twee audits heeft besteld en de Minister zelfs een externe audit van KPMG gevraagd heeft. Die audits moesten eind vorige maand al klaar zijn, maar laten nog altijd op zich wachten. Ondertussen communiceerde de directeur voortijdig bepaalde stukken van de audit. Dit was de druppel die de emmer deed overlopen bij de bestuurders en prompt werd directeur op staande voet ontslagen. Ik wilde meer uitleg van de minister hierover en vooral wilde ik weten hoe het nu zat met die audits en de toekomst van het OIVO. De minister lichtte een tipje van de sluier op, maar stak zich nog wat weg achter ‘het nog niet klaar zijn van de audits’. Toch liet hij uitschijnen dat het OIVO misschien opgedoekt zal worden en misschien best opgaat in één federale ombudsdienst  voor consumentenzaken.

Via volgende link kom je terecht op het integrale verslag van onze discussie: http://www.dekamer.be/doc/CCRI/html/53/ic543x.html  (naar beneden scrollen en vraag 4)

Hier alvast een kleine dialoog:

04.21 Stefaan Vercamer (CD&V): Nee, maar ik vind het wel uw plicht om ter zake erover te waken dat de deontologische regels worden gerespecteerd. Het gaat immers om een instelling die voor honderd procent wordt gesubsidieerd door verschillende overheden en waarbij de eindverantwoordelijke een privé coöperatieve vennootschap heeft opgericht die een relatie heeft met die instelling.

04.22 Minister Johan Vande Lanotte: Als u dat vindt, dan had men dat in de voorbije jaren al moeten doen. Mijn regeringscommissaris is daar sedert maart. Sinds maart tot nu toe, is er meer gebeurd dan in de afgelopen vier jaar.

04.23 Stefaan Vercamer (CD&V): Ik ben daar al drie jaar mee bezig.

04.24 Minister Johan Vande Lanotte: Misschien wel, maar ik ga het werk van de voorbije drie jaar niet helemaal overdoen; ik was er tijdens die periode trouwens niet bij. Eind februari of begin maart heb ik een regeringscommissaris aangesteld. Tijdens de vier maanden dat hij in dienst is, is die zaak redelijk op orde gesteld. Wat er daarvoor gebeurd is, zal iemand anders moeten bekijken. Ik heb aan mijn adjunct-kabinetschef opgedragen om daarop toe te kijken.

Ook in de pers verschenen er vandaag artikels waarin verwezen werd naar mij parlementaire vragen van gisteren.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=DMF20120716_199

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120716_199

Geef een reactie

