Over zwerfvuil in Oudenaarde….

Zwerfvuil, de plaag van onze tijd. Het blijft een gesel. Het is voor mij als een kiezelsteen in mijn schoen. Ik erger mij dood aan lege blikjes en flesjes in grasbermen en op velden. Ook achtergelaten rommel in de straten ergert veel mensen. Als ik zo’n zakje of een weg geworpen iets zie dan vraag ik mij dan altijd af wie zoiets doet. Hoe vinden we die man of vrouw die dat doet? Waarom doet hij of zij dat? We zijn het land dat aan de top staat inzake afval sorteren  en verzamelen. Het containerpark is gratis in onze stad en toch….

Zero-tolerantie klinkt mooi  maar is in de realiteit niet te realiseren. We kunnen niet elke honderd meter een camera plaatsen, laat staan een politieman of –vrouw om de sluikstorters te ontmaskeren. We moeten een mentaliteitswijziging op gang brengen en  meer investeren in mensen sensibiliseren, hen informeren en uitleggen hoe ze hun afval kunnen kwijt raken.  En laat ons beginnen met het begin en vragen aan elke inwoner om voor zijn eigen deur te vegen. Via allerlei kanalen moeten we beroep doen op de burgerzin en mensen  door onze opmerkingen, door ons eigen gedrag duidelijk maken dat zoiets niet kan.

Waar het proper is gaan de sluikstorters instinctief geen vuil droppen. Vuil is als een magneet, het trekt aan. We moeten op sommige plaatsen uit die vicieuse cirkel geraken. En als we positief denken plaatse we bodjes “dank om Oudenaarde proper te houden”. Ofwel vragen we het eens aan de mensen hoe ze de plaag van het zwerfvuil zouden aanpakken. De buurt hierbij betrekken blijkt te werken. In Rotterdam en Gent heeft men dat al met succes uitgetest. In alle geval moeten we keihard blijven optreden tegen zwerfvuil. Een handhavingsbeleid inzake boetes op zwerfvuil. Streng bestraffen. Punt uit.

Vandaag in Het Laatste Nieuws:

Geef een reactie

