Waarom ik straks de nieuwe, verbeterde wet op GAS-boetes ga stemmen…..

Deze voormiddag hebben we met onze fractie nog uitgebreid van gedachten gewisseld over de nieuwe, verbeterde kaderwet over de GAS-boetes. De collega’s hebben me overtuigd en ik ga dus voor stemmen. Waarom?

De nieuwe wet vervangt een bestaande wet over GAS-boetes, die de gemeenten nu al de mogelijkheid geeft om GAS-boetes op te leggen voor gedrag dat voor overlast zorgt. Er zijn inderdaad een aantal absurditeiten bij de huidige GAS-regels (zoals ‘mensen doen schrikken’, ‘sneeuwballen gooien’…). Die moeten weg! Dat is duidelijk en dat kan ook. Waarom?

Omdat het lokaal bestuur is die daarover beslist. Federaal creëren wij het kader, maar het is lokaal dat men GAS al dan niet concreet gestalte geeft en het is het lokaal bestuur die bepaalt voor welke gedragingen men GAS-boetes wil opleggen. Dat is een duidelijke keuze van onze partij. Laat de lokale besturen zelf beslissen of ze GAS-boetes willen opleggen en voor welk ‘overlast’gedrag ze dat willen opleggen.

Wij bieden de lokale besturen daarbij een cascadesysteem aan: een lokaal bestuur kan er voor kiezen om eerst te bemiddelen, dan een alternatieve straf op te leggen en pas in laatste instantie eventueel een GAS-boete op te leggen.
Onze partij, die de sterkste partij is op lokaal vlak, engageert zich om onze eigen lokale politici goed voor te lichten en te begeleiden bij het uitwerken van GAS-regels om elke vorm van absurditeit te voorkomen en zeer genuanceerde regels uit te werken, voor zover een gemeente er zou voor kiezen om met GAS-boetes te werken.

Wij kunnen ook niet de roep van de bevolking negeren die vraagt dat lokale politici optreden tegen bushokjesvandalisme, zwerfvuil, plassen in brievenbussen, groepjes die speelpleintjes terroriseren, fuiven terroriseren,…. Maar of je hiervoor nu het ganse justitieel apparaat in gang moet zetten (procureur, pv’s, advocaten, dagvaardingen…) ? Wij vinden van niet. Maar we vinden wel dat we lokaal een instrument moeten hebben om snel en adequaat te kunnen optreden als het nodig is en vooral om preventief te kunnen optreden, om naar de ouders te kunnen stappen, te bemiddelen,…. bij werkelijk ‘overlast’gedrag van jongeren. Het GAS-systeem is dus niet gericht op “de” jongeren, maar wel op “overlast”gedrag in zijn juiste betekenis en het is aan het lokaal bestuur om daar een genuanceerde inschatting van te maken.

Is het dan beter dat we voor werkelijk storend gedrag dat tot overlast leidt als overheid niet zouden optreden? Is dat de keuze die men wilt: niets doen of naar het parket stappen?
Heft er iemand een beter idee dan de GAS-regeling om snel te kunnen reageren op zwerfvuil, klein vandalisme,…. ?
Deze kaderwet biedt de lokale overheid een instrument aan om genuanceerd echte overlast aan te pakken. Het is aan de lokale politici om hiermee verantwoord om te gaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: