Tijdens het vragenuurtje in de Kamer….

De werkcheques waren het onderwerp van debat deze namiddag in de Kamer. In mijn tussenkomst heb ik de Minister gezegd dat ik haar doelstelling deel om meer jongeren aan het werk te krijgen en de papierberg voor de kmo’s en zelfstandigen te verminderen. Ik ben er ook van overtuigd dat een sterke vermindering van de loonkost voor de jongeren bedrijven aanmoedigt om die jongeren aan te werven. En dat de activa-maatregel die zorgt voor die loonlastenverlaging een ingewikkelde maatregel is, daar ben ik het ook mee eens. Maar dat de creatie van een ‘werkcheque’ meer jongeren aan het werk zal helpen en voor minder administratie zal zorgen, daar ben ik het niet mee eens. Want vooraleer je ook maar één cheque kan uitgeven zal je ook de toepassing van de maatregel moeten controleren, de voorwaarden aftoetsen. Je verandert hiermee niet de ingewikkeldheid van de maatregel. Integendeel, je zal nieuwe afspraken moeten maken over wie de cheques uitgeeft, hoeveel,  waar je ze kan kopen, wat bij verlies, wie zal dat verwerken,…. Het lijkt mij beter de dienstverlening efficiënter te organiseren door bvb automatische kortingen- en rechtentoekenning aan bedrijven.

Samen met de minister van Werk pleit ik voor de afschaffing van de maaltijdcheques  omdat die 100 miljoen euro kosten aan de bedrijven en de handelaars. Door een werkcheque te creëren zullen we 70 miljoen nieuwe cheques in omloop brengen. Dat zal ook geld kosten. Bovendien wordt de bevoegdheid van loonlastenverlaging voor jongeren binnenkort overgedragen aan de gewesten. Het lijkt mij niet aangewezen nu nog wijzigingen aan te brengen aan een maatregel waarover straks anderen beslissen. Vandaar dat ik de minister gevraagd heb nog eens goed na te denken over haar idee en en er over te overleggen met de regio’s en de sociale partners.

Verslag 19u journaal VRT (na 13min.30sec): http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/EP_140116_JO7

Geef een reactie

