Dienstencheques: wordt 1 mei een feestdag voor Sodexo?

 

Bent u één van de dienstenchequegebruikers die nog cheques van 8,5 EUR in de kast heeft liggen? Zoals u zijn er nog 450 000 gezinnen. Ik huiver voor een herhaling van het scenario van vorig jaar: duizenden mensen van wie de dienstencheques verloren gaan en chaos en onrust bij de gebruikers die hun cheques willen omruilen of laten terugbetalen.
Honderdduizenden vooruitziende gebruikers hebben in december extra dienstencheques gekocht aan het tarief van 8,5 EUR. Vanaf 1 januari betaalt u immers 9 EUR per dienstencheque. De cheques aan lagere prijs zijn bruikbaar tot en met 30 april. Vanaf 1 mei zijn ze onherroepelijk verloren, totaal waardeloos. Ik vind het  onaanvaardbaar dat Sodexo er een boeltje van maakt om uw geld terug te krijgen of om ze om te ruilen.
Wie zijn goedkopere cheques niet meer kan gebruiken om de poetshulp te betalen vóór 1 mei, moet ze dus dringend omruilen of laten terugbetalen. Dit is echter niet zo gemakkelijk als het lijkt: je kan dat immers enkel online doen of via een formulier dat u online moet afprinten! De procedure om cheques in te  wisselen brengt een grote administratieve rompslomp en administratiekosten met zich mee. Als je weet dat slechts 18,4% van de dienstenchequegebruikers werkt met elektronische dienstencheques en bij de 65-plussers slechts 8,7%, dan moet je je geen illusies maken over het feit dat al deze mensen de omruiling of terugbetaling correct online zullen kunnen regelen. Wie administratief zwak is of weinig computervaardigheden bezit, valt uit de boot.
Enkel cheques die vóór 1 mei bij Sodexo aankomen, kunnen omgeruild of terugbetaald worden. Bij de vorige prijsverhoging in mei 2013 zorgde de plotse piek van aanvragen tot omruil of terugbetaling bij Sodexo voor wekenlange vertragingen en onrust bij de gebruikers. Ik heb de minister dan ook opgeroepen om Sodexo op het matje te roepen   om de inruilperiode te verlengen, zodat alle gebruikers de kans krijgen om hun vervallen cheques om te ruilen.
Minister De Coninck belooft contact op te nemen met Sodexo om aan te dringen op meer transparante informatie i.v.m. de mogelijkheid tot omruiling.

Zolang Sodexo geen gehoor geeft aan deze oproep kunnen wij maar één ding doen: informeren, informeren, informeren in de hoop dat er zo weinig mogelijk gebruikers slachtoffer worden van deze schandalige regeling van Sodexo.

DSC_0110

Links:

http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Consument/article/detail/1839919/2014/04/03/Geldigheidsduur-oude-dienstencheques-wordt-niet-verlengd.dhtml

http://netto.tijd.be/budget_en_vrije_tijd/budget/Geldigheidsduur_oude_dienstencheques_wordt_niet_verlengd.9486097-2214.art

 

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/villapolitica/EP_140403_VillaPolitica?video=1.1929597

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: