Schooldebat in Eeklo

Na de heisa van de voorbije week over het verbieden van verkiezingsdebatten in scholen trok ik  met een gezonde dosis nieuwsgierigheid deze morgen naar het Atheneum in Eeklo  voor een schooldebat. En ja, men had er deze morgen nog over gediscussieerd of ze het debat zouden laten doorgaan of niet. Ze namen de moedige beslissing om het te laten doorgaan. Proficiat, want wat is er nu mis met schooldebatten? Die leiden net naar meer inzicht en informatie over hoe onze democratie werkt, geven aan waarvoor politieke partijen staan, wat ze doen en niet doen, etc…. en zou ook de nuance moeten brengen bij de oneliners die dag in dag uit in de media gelanceerd worden. Wat dat laatste punt betreft was ik na het debat toch wel erg ontgoocheld in de vertegenwoordiger van de NV-A, die in de discussie niet verder geraakte dan die oneliners zoals “alle werklozen zijn liuiaards” en dergelijke.

Ik kon er best mijn ding doen en uitleggen dat je jeugdwerkloosheid best aanpakt door te zorgen voor meer werk. En  dat doen we best door onze bedrijven en kmo’s te versterken zodat ze beter kunnen concurreren en zo meer werk naar hier kunnen halen. Vandaar dat we de loonlasten willen verlagen. Tweede belangrijke punt van aanpak is de arbeidshandicap “ervaring” wegwerken. Bij sollicitaties knapt het voor jongeren daar dikwijls op af: “geen ervaring”.   Vandaar gegarandeerd een stage of een werkervaring of een opleiding als je een tijdje werkloos bent als jongere. Federaal hebben we geld voorzien om zo 10.000 stageplaatsen voor jongeren te creëren. spijtig genoeg heeft de bevoegde Vlaamse minister, Muytters (NV-A)  er nog maar 1000 kunnen realiseren. En derde element in de aanpak van de jeugdwerkloosheid is de veel sterkere wisselwerking tussen onderwijs en bedrijven. Jongeren die op school zitten moeten veel meer de kans krijgen om kennis te maken met bedrijven, organisaties, instellingen. Op die manier kunnen ze al ervaring opdoen en vooral ook zelf ontdekken wat hun goed ligt en wat hun sterke kanten zijn. Op die manier zulllen ze ook beter gewapend zijn om op de arbeidsmarkt hun plaats te zoeken.

Dank aan de organisatoren en vooral Hilde Naessens die het debat in goede banen leidde en natuurlijk ook aan de leerlingen die met hun goed voorbereide vragen een interessant debat op gang brachten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: