Ik laat mij niet de mond snoeren!

Ik kreeg gisterennamiddag de gerechtsdeurwaarder over de vloer. Sodexo liet mij een ingebrekestelling betekenen met de eis om een artikel over de omruiling of terugbetaling van dienstencheques onmiddellijk van mijn persoonlijke website te verwijderen.
Als ik daar vandaag niet op in ga, zal Sodexo mij dagvaarden voor de kortgeding rechter waarbij een dwangsom van 1000 euro per dag vertraging voor de verwijdering en een schadevergoeding van 10.000 euro voor imago verlies zullen worden gevorderd. Sodexo overweegt ook een strafklacht neer te leggen voor laster en eerroof.
Ik zal niet ingaan op de eis van Sodexo om het bewuste artikel van deze website te verwijderen. Ik kan dit niet anders interpreteren dan pure intimidatie van Sodexo om mij de mond te snoeren. Wel, ik laat mij niet intimideren. Ik beschouw het als mijn plicht om de weinig transparante manier van werken van Sodexo aan de kaak te stellen in een poging om te vermijden dat dienstencheques zouden verloren gaan voor de mensen en ze hun geld niet zouden terugkrijgen.

Begin april ondervroeg ik minister de Coninck over de hoeveelheid dienstencheques die in omloop waren die op het einde van de maand onherroepelijk zullen vervallen. Ik riep toen de uitgiftemaatschappij en de RVA op de gebruikers zo veel mogelijk en langs verschillende kanalen te informeren zodat er zo weinig mogelijk cheques verloren zouden gaan. ‘De procedure moet transparant en duidelijk zijn’ zei ik toen. De minister deelde mijn zorg en beloofde nogmaals aan te dringen op een goede communicatie over de vervaldatum. De chaos en moeilijkheden die ontstonden bij Sodexo naar aanleiding van de vorige prijsverhoging in mei 2013 ligt immers nog vers in het geheugen.Klanten moesten wekenlang wachten op een goedkeuring van de omruiling en de terugbetaling liep grote vertraging op. Bovendien was Sodexo toen niet bereikbaar voor vragen.
Net vandaag, de dag waarop Sodexo de verwijdering van het artikel op deze website eist, communiceert Sodexo uitgebreid over de omruiling of terugbetaling van oude dienstencheques.
Eindelijk gaat Sodexo dus in op wat ik al weken vraag: de mensen goed informeren over wat er hun te doen staat om de cheques om te ruilen of terug te laten betalen. Net op tijd, want enkel cheques die via de geijkte procedure vóór 1 mei bij Sodexo worden ingediend, kunnen omgeruild of terugbetaald worden. Ik hoop dat deze communicatie op de valreep nog veel gebruikers met oude cheques kan wakker schudden, zodat er zo weinig mogelijk cheques verloren gaan. Hopelijk steekt Sodexo evenveel werk in het opvolgen en te woord staan van hun klanten als in het lezen van websites van politici.

2 Reacties to “Ik laat mij niet de mond snoeren!”

  1. Luciano Ferro Says:

    Goed zo, en laat nog meer van je horen

  2. Jan Busselen Says:

    Beste meneer Vercamer, ik heb nog een vraagje voor u: morgen 24/04/2014 komt mijn dienstbode langs voor haar wekelijkse poetsbeurt van 4 uren. De betaling gebeurt met electronische dienstencheques, die mijn dienstbode zoals altijd telefonisch aanmeldt. Ik heb nog 4 cheques in portefeulle bij Sodexo die vervallen per 1 mei. Maar Sodexo neemt zich meestal ruim de tijd om de prestatie te valideren en de cheques af te boeken. Stel dat dit gebeurt na 1 mei, wordt de prestatie van 24 april dan niet meer betaald met de “oude” cheques die inmiddels natuurlijk vervallen zijn ? Of nog, stel dat Sodexo de validatie toch per 30 april uitvoert, heeft zij dan de keuze om, ipv mijn “oude” cheques aan te wenden, te opteren om cheques af te boeken van mijn voorraad “nieuwe (ttz reeds omgeruilde) cheques met langere looptijd, om zodoende mijn “oude” ongebruikt te laten vervallen ?

Geef een reactie

